Ett av mina i övrigt välmående plommonträd, som år efter år dignar av plommon som jag inte är så förtjust uti, visar i år upp en synnerligen död gren, en av de större som är en decimeter i diameter på tjockaste stället. Syns lite dåligt på bilden bara:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska den alltså sågas av helt?
När, nu i höst, i vinter, eller i vår?
Var, längst ner mot resten av trädet eller högre upp?
Hur, finns det något särskilt man måste tänka på?
Varför dör den? Är det bara tidens gång, eller finns det något jag borde göra annorlunda, innan resten av trädet stryker med? Eller har trädet nu påbörjat den sista färden mot den plats där rosor aldrig dör?
Detta och flera andra träd i min trädgård är rätt övervuxna av vitmossa. Spontant ser det ut som om mossan kväver träden. Stämmer det?
Förr i tiden borstade och kalkade man trädstammarna men det anses idag förlegat. Att hålla "snyggt och rent" under träden behöver inte vara av ondo. Plommonträd blir oftast inte så gamla som tex äpple-och päronträd men jag hade ett 80-årigt plommon i min förra trädgård. Gav rikligt - men nästan oätliga - frukter.
Plommonträd (stenfruktsträd) förefaller inte imponerande friska och tåliga. De kan lätt uppvisa skador som sprickor etc som inte vill läka. De tål inte beskärning annan tid än JAS (juli, aug, sept) nämnvärt bra, och grenar kan dö bara så där hux flux. Livslängden är inte heller imponerande.
Monilia kan de lätt drabbas av, och då dör de. Vi hade ett Victoria-plommonträd som blommade fint på våren, och där sedan på sommaren halva trädet dog, och nästa år la resten av också.
Men en död gren är förmodligen bara just det. Kapa av snyggt enligt konstens alla regler. Stenfruktsträd är mkt känsliga, för allt.
Och nej, vitmossa och lavar skadar inte träd. De indikerar en ren okontaminerad luft.