Byggahus.se

Sävsjö Trähus

1. atelli
    Medlem Nivå 3
    Synpunkter och råd från er som byggt med Sävsjö Trähus önskas!!

Har ni byggt med delad entreprenad eller totalentreprenad?

Har kalkylerna stämt? Har byggnadstiden stämt?

Var i Sverige har ni byggt?

2. O
    Medlem Nivå 1

Re: Sävsjö Trähus

Hej!

Vi har byggt i Skåne. Vi hade/har delad entreprenad. Det var katastrof. Ingenting höll, varken kalkyl, bokningar eller tidsplan. Vårt hus är inte färdigt ännu. Skulle vara klart sommaren 2005

3. D
    Medlem Nivå 1

Hej Oderbeck!
    var i Skåne bygger du, är det i södra Skåne? Har själv planer på att bygga med Sävsjö Trähus i nordvästra Skåne (Helsingborg)

:-/

4. atelli
    Medlem Nivå 3

oderback, det låter inte alls bra....

Vi lutar åt att betala de 70' extra för att få totalentreprenad. Även om säljaren säger att det funkar lika bra med delad entreprenad... Men vi har inte bestämt oss för Sävsjö än.

5. E
    Medlem Nivå 2

Kostar det 70 papp extra för totalentreprenad? Mycket tycker jag!

6. E
    Medlem Nivå 1

70 000 papp för att "slippa" bry sig som säljaren säger låter väl jätte bra! Sälja sin möjlighet för 70 000 att påverka sitt eget hus låter tyvärr inte lika bra! Ni bestämmer formuleringen!!!!!!! :-?

Lycka till med husplanerna!! :)

7. atelli
    Medlem Nivå 3

Varför påverkar jag mitt hus mer genom delad entreprenad? Att jaga hantverkare och samordna dem är inte direkt vad jag anser att jag vill lägga tid på. Att påverka mitt husbygge hoppas jag att jag gör på andra sätt.

8. E
    Medlem Nivå 1

Varför ska du jaga och samordna?? :-? Genom att skriva bra kontrakt och överlåta samordningsansvaret på lämplig entreprenör slipper du ifrån detta!! Kostnad = en mindre summa för samordningsansvaret.

Om du fortfarande känner dig tveksam kan du alltid köpa på General, dvs du upprättar ett kontrakt där din entreprenör ombesörjer att anlita övriga disipliner som underentreprenöer till sig, han är då samordnings- och juridisktansvarig för dem.

Kan även tillägga att du för 70 000 kr kan anlita rejält med professionella projektledningstjänster som hjälper till med upphandling, kontrakt, byggledning.

Det som sker när du köper en Total är att ansvaret går över på Totalaren och han tjänar 70 000 extra, fel och avvikelser som dyker upp på vägen löser han på lättaste sätt utan att behöva informera dig (då du köpt en funktionsentreprenad som Total är) dvs du får dolda fel i ditt hus.

9. J
    Medlem Nivå 5

Håller nog inte heller med om att delad entreprenad innebär att man måste jaga runt. För oss blev det mer en möjlighet att välja billigare hantverkare för vissa arbeten och inte låsa oss till ett totalpris. Vi "tjänade" minst 200.000 kr på det.