Byggahus.se

Sävsjö Trähus - erfarenheter?

1. S
    Medlem · 30 inlägg

Saharah

Medlem
    Jag är nyfiken på Sävjö Trähus, har tittat i deras senast katalog och vi har fastnat för ett hus som skulle kunna modifieras till vår kuperade tomt. Nu är jag förstås nyfiken på om nån här har erfarenheter - bra som dåliga - att dela med sig av. Och naturligtvis prisuppgifter..! Gissar att de ligger i det övre segmentet, kan det vara i Willa Nordic-klassen kanske? ;)

Tack på förhand!

2. H
    Medlem · 14 inlägg

Halmstadtjej

Medlem

Re: Sävsjö Trähus - erfarenheter?

Hej!
    Jag har själv gått i husbyggartankar sedan en tid och har bl.a. haft kontakt med Sävsjö. De är nog bland de dyraste skulle jag tro (vilket gör det svårt för somliga att anlita dem :( ).
    Jag har varit i många visningshus och på många villavisningar och det finns en sak som i mina ögon (och öron) skiljer deras hus från de flesta andra: de ekar inte lika mycket. Jag tror det kan bero på deras annorlunda ytterväggkonstruktion. Dessutom bygger de tydligen innerväggarna innan de lägger golven. Många andra husföretag gör det åt andra hållet vilket gör det enklare för ljudet att fortplanta sig längs golvet.
    När det gäller prisuppgifter är det lite svårt eftersom de insistera att de ger först priser när de har kundanpassat huset. Min försäljare brukar säga: " Ge mig ett belopp och jag visar dig vad vi kan bygga för det!" Men med den nya katalogen har de nog frångått denna princip lite grann. Jag fick ett pris för en 1-plans-villa (4rok) som heter Lindås, är på 118 kvm och har en integrerad carport. Priset låg först på 1089000 kr, för att sedan sjunka till 1020000 kr pga något slags erbjudande... Detta gäller materialsatsen, sedan tillkommer förstås entreprenaden som här i Halmstad skulle ligga på ytterligare 1064755 kr. Så bara huset utan tomt eller byggherrekostnader ligger på drygt 2250000 kr. Och det var verkligen inget stort hus...
    Jag fick också en offert på ett hus på drygt 100kvm från Willa Nordic (inkl. loft & altan) för 1750000 kr. Så jag skulle nog tro att de är aningen billigare även (vid jämförbar standard).
    Men just Sävsjö och WN är mina favoriter ;) .
    Hoppas ni hittar rätt!
    /Kristina

3. TyraMyra
    Medlem · Västra Götaland · 206 inlägg

TyraMyra

Medlem

Hej, sök på forumet på Sävsjö Trähus, så får du svar vad de flesta tycker om dem. Det finns de som är nöjda, men en hel del som är missnöjda också.

TyrMyra

4. B
    Medlem · 21 inlägg

bark

Medlem

Hej!

Har precis skrivit på med Sävsjö, tycker att man får lite högre kvalite än de andra tillverkarna vi har tittat på, så prisskillnaden blir inte så stor.
    Men man måste naturligtvis som hos alla andra gå igenom alla tillvalen för att se var totalkostnaden hamnar på.

Vi hamnade på ungefär 16 000:-/kvm men då är det bra utrustat och med putsfasad.

Sen får man hoppas att man känner sig nöjd den dagen man flyttar in.

5. S
    Medlem · 30 inlägg

Saharah

Medlem

Hej bark! Tack för prisuppgiften, låter inte så "farligt" tycker jag! Hoppas ni blir nöjda med ert hus!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.