Byggahus.se

Sättsprickor i hus, glasfiberväv räcker inte

1. T
    Medlem · 7 inlägg

torvenius

Medlem
    Hej,

Vi har precis köpt hus och förra ägaren har provat att få bort sätt-sprickor i nedervåningen med glasfiberduk och tapet, men likväl har det spruckit för honom rakt av och sprickorna syns ändå. Vår besiktningsman sa att det enda sättet att komma runt problemt är att sätta nya hela gipsskivor över sprickorna, i princrip gipsa om halva nedervåningen. Finns det ngn här med liknande problem eller erfaenehet av liknande situation?

Känns ju inte som ngn ide att prova olika armeringsmattor etc då det redan sitter en glasfiberväv som spruckit rakt av. Mitt största problem med att sätta skivor är att det "bygger" ju ca 10 mm inåt vilket göt att alla fönsterfoder, lister etc måste tas bort och flyttas med. Ett tunnare alt. hade varit att föredra. Kanske plyfa på 3 mm?

2. M
    Medlem · Västmanland · 429 inlägg

mattoys

Medlem
    Finns 6.5 mm renoveringsgips, men du lär nog få ta loss lister och foder för att det skall bli snyggt.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Västernorrland · 5 987 inlägg

Stefan1972

Medlem
    vad är det för hus? Ibland är det ju byggt så att man på sätt och vis får acceptera nån spricka ibland. Alla trähus rör sig och vissa mer på sina ställen. Ibland är det enklast att bara acceptera och lägga tid och kraft på nåt annat istället.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 7 inlägg

torvenius

Medlem
    Tack, ah ok det visste jag inte att det fanns, bra tips, tack! Jo det har du säkerligen rätt i förstås.

5. T
    Medlem · 7 inlägg

torvenius

Medlem
    Trähus från 78. Jo det finns ju risk för att man bara får gilla läget, hade bara varit trevligt att försöka åtgärda det om man ska sätta upp ngn snygg tapet över det.

6. D
    Medlem · VästraGötaland · 416 inlägg

doubleH

Medlem
    Prova med pappersremsor istället för glasfiber över sprickorna - pappersremsor skall ju vara starkare och mer flexibla än glasfiberremsor.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · 7 inlägg

torvenius

Medlem
    Ok tack för svar! Det är ganska stor sprickor men det kanske papper klarar? har väldigt lite erfarenhet av detta

8. D

doubleH

Medlem
    Då bör du nog spackla igen sprickorna först och sen lägga remsor över innan finspackling , slipning och nya tapet alt målning.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · 7 inlägg

torvenius

Medlem
    Ja det jag är orolig över är att det spricker igen och papper eller glasfiberväv inte kommer hålla.

10. D

doubleH

Medlem
    Det är väl bara att testa på nån spricka som inte är så synlig - kanske finns en bakom en bokhylla eller liknande...

• Laddar…
  11. T
    Medlem · 7 inlägg

torvenius

Medlem
    Tack, ja jag får nog ev göra ngt sånt!

12. garvin
    Medlem · 386 inlägg

garvin

Medlem
    Är det spånskiva som underlag

• Laddar…
  13. T
    Medlem · 7 inlägg

torvenius

Medlem
    ja så vitt jag vet är det d

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.