Byggahus.se

Sättningar i tak?

1. T
    Renoverare Nivå 1
    Hej,

Har varit och kollat på ett hus där det finns en del sättningar i taket. Dels kan man se att nocken "vågar" (den går ner, sen upp mot mitten sen ner och upp igen), och dels så är inte taket helt plant utan är något "skålat" om man kollar längs med lutet på taket.
    Man kan även se detta på innerväggarna på övervåningen i huset (snedtakets innervägg).

Min gissning är att takstolarna är för veka och satt sig något pga tyngden från betongpannorna, frågan är nu, kan man göra något åt detta?

Min tanke var att man kanske kunde plocka bort innertak, ta nån fet domkraft och räta upp/förstärka takstolarna och sen lägga plåt. Eller måste man byta takstolar om man vill ha taket rakt igen?

Synpunkter välkomna!

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Sättningar i tak?

En annan orsak till vågformen, kan vara Husbocken. De små liven älskar ju takstolar. Är huset Husbocksförsäkrat ????

3. F
    Medlem Nivå 1

Eftersom jag bor i Skåne är sättningar i hus inte ovanliga, i gamla hus. Husen är byggda för att stå emot sättningar och man lappar och lagar när och där de uppstår.
    Jag är van att se böljande takryggar. Dessa kan för all del bero på husbock och andra läbbiga kryp, men om taket är tätt och huset är gammalt, kanske problemet är kosmetiskt.

4. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Är det bara utsidan så kan du ju läkta om taket, då lägger du under extra där det behövs.
    murarsnöret lär bli flititigt använt. ;D

5. cubix
    Medlem Nivå 6

Du kan naturligtvis läkta om taket, som "pappskallen" skriver, men bör nog förstärka befintliga takstolar först.
    Tala med en konstruktör som kan räkna ut vilen dimension du behöver.

6. T
    Renoverare Nivå 1

Det syns även innuti huset så ska taket läktas om krävs även en riktning av innerväggarna.

Hur går man tillväga för att förstärka takstolarna? Kan man göra som jag sa, ta en domkraft för att räta och sedan skruva fast förstärkningen längs med takstolen?