Hej där,

Jag är nybliven husägare och kommer inte att få tillträde till mitt hus förrän i september. Inför köpet har jag själv granskat objektet och kollat på besiktning i den mån jag kan.

Nu har jag stött på ett dilemma angående en sättning som har funnits sedan huset byggdes, specifikt i en utbyggnadsdel. Enligt tidigare ägare har sättningen inte rört sig sedan 1981, och det har dokumenterats i alla köpekontrakt. Men jag har nu misstankar om att säljaren kanske har undanhållit information om detta. Jag pratade nämligen med en granne i närheten som upplevde en mindre sättning mellan två betongstenar. Grannen ägde sitt hus under samma tid som säljaren, vilket väcker tvivel kring den information jag har fått.

Har även bifogat tillhörande foton till utbyggnaden.

Nu undrar jag hur jag ska hantera detta, handlar det om en besiktning, isåfall vilket?
Dessutom är jag osäker på vem som ansvarar för kostnaderna, både nu och i framtiden. Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp och svar, eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av sådana här situationer.

Tack på förhand!

• En spricka mellan en tegelskorsten och husets vita träpanel som tyder på sättning i utbyggnadsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett hus med synlig sättning där tegelstenarna separerar från takutbyggnaden, vilket indikerar potentiella strukturproblem.
    Skapa konto
  • Sättningsskada på en husgrund med sprickor vid en utbyggnadsdel med röda tegelstenar och vit fog.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.