Sätter upp rörspis

23k läst  93 svar

1. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 12
    Jag startar en tråd för att dokumentera min uppsättning av en rörspis. Rörspisen sätts upp för att ersätta en ursprunglig men tyvärr förlorad kakelugn från att huset byggdes 1920. Således finns en lämplig ledig kanal i skorstenen som t o m är vinklad i bottnen för att hindra att regn tar sig ner till kakelugnen/rörspisen.

Detta är ett amatörprojekt men jag har läst på en del och också reparerat några lösa stenar i kakelugn och rörspis med gott resultat. Det finns ingen tidplan så det får ta den tid det tar att bygga denna skapelse.

Mycket självförtroendeförstärkande är Tore Söderbergs handbok Kakelugnen - en murningsguide som är föredömligt bildrik. Referens till den återfinns i i TorpAnders värdefulla tråd:
    https://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16661-mura-upp-en-kakelugn-pa-egen-hand.html

Annars så finns en hel del läsvärt på nätet som t ex Valter Pettersons sida som varit med länge:
    http://www.isander.se/

Eller kakelugnsmakare Jori Kanervas klokskap:
    http://www.kanerva.se/

Målsättningen är en rörspis med fem kanaler i en hörna som ska se ut ungefär så här:

Skärmavbild 2015-07-20 kl. 15.28.34.png

Luckor i ram och spjäll är införskaffade via Tradera:

Luckorspjäll.jpg

Lerbruk

Första utmaningen är lerbruket som spisen ska muras med. Jag blandar från lerpulver på säck och sand. Det krångliga för en amatör är att lerbruket ska blandas utifrån erfarenhet och sandens egenskaper. Ett fett bruk med mer lera blir starkare men krymper rejält när det torkar och rör sig mycket när spisen blir varm. Ett fattigare lerbruk krymper och rör sig mindre men förlorar i styrka. Blandningen lera-sand brukar anges mellan 1:2 och 1:4 i olika beskrivningar. Jag har tidigare haft framgång med 1:3.

Jag torrblandar först genom skyffling och sen blandar jag med visp och borrmaskin i omgångar:

Lerbruk.jpg

Murning av foten

Eftersom jag har en del gulbränt Uppsala-håltegel liggandes så använder jag upp detta icke-traditionella tegel till foten. De mer kritiska delarna av ungen muras i massivt stortegel. Först murade jag upp skalet av tre skift stående håltegel:

Fotskalet.jpg

Sen murade jag den bakre väggen:

Fot med bakvägg.jpg

Detta var en god eftermiddags jobb - det som tar mest tid är att hugga tegel som ju kräver sin erfarenhet.

Dag två så murade jag tretums stortegel stående på koppsidan på baksidan av skalmuren. Denna mur ska låsa skalet.

Sen fyllde jag foten med det gulbrända hålteglet också det stående på koppsidan. Hade jag varit lite klokare så hade jag murat fyllningen på löpytan så hade fotens fyllning nåt samma höjd som skalmuren. Nåja, nu får jag ännu mer övning i att hugga tegel så att allt kommer upp i samma nivå:

Fot fylld.jpg

Efter dag två så har jag slut på lerbruk så nu får det bli paus. Jag har svept in den murade foten i plast så att det inte torkar för fort (ingen större risk denna regnsommar).

pandalus, Mikael_L, Zev och 3 till gillar
  2. N
    Medlem Nivå 11
    Är det en lgh som spisen sitter i?

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 12
    Nej, det är i ett eget hus.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 12
    Jag lägger till ett test av lerbruk. Jag blandade bruk enligt volymförhållandena (lerpulver:sand) 1:2, 1:3 och 1:4. Dessa kramades till bollar som fick torka i två dygn (dvs ej helt torra):

Lerbrukstest1.jpg
    (lerpulver:sand) 1:2, 1:3 och 1:4. Notera att 1:2 har torksprickor.

Sedan släppte jag dem mot en betongyta från ungefär 1 meters höjd:

Lerbrukstest2.jpg
    (lerpulver:sand) 1:2, 1:3 och 1:4. Blandningen 1:3 tycks vara starkast. Den sandiga karaktären hos 1:4 försvagar bruket. Torksprickorna i 1:2 försvagar bruket.

5. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Spännande och intressant. Skulle vilja sätta upp en rörspis i vårt torp där det troligen funnits minst en tidigare.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 12
    Införskaffat lite stortegel, både 2-tums och 3-tums, samt nytt lerpulver:

tegel.jpg

7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 12
    Har murat vidare. Fick hugga tegel till fotfrisen idag. Det var inte så svårt som jag trodde men resultatet blir ju inte riktigt murmästarsnyggt.

Avjämning av den fyllda foten med lerbruk:

Leravjämning fot.jpg

Murning av fotfrisen/eldstadsplanet:

eldstadsplan.jpg

4nders och Martin E gillar
  8. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 12
    Nu har jag murat skalet så nu syns hur spisen ska se ut.

Skalet 3e skift.jpg

Vinkelslip är bättre än att hugga tegel med murhammare även om man inte får snygga underarmar.

Gudahov och KimBP gillar
  9. S
    Medlem · Nivå 8
    Spännande och intressant. Följer ditt bygge.

Lycka till

10. Papperskatt
    Medlem Nivå 1
    Jag ser fram emot att följa det här bygget. (y)

11. osiris
    Byggnadsvårdare Nivå 10
    Imponerande! Blir det puts eller kakel utanpå?

12. F
    Medlem Nivå 15
    Riktigt roligt bygge, kommer följas :)

13. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 12
    Det blir lerputs och sen vitkalkning (kräver såna dagar - man kan bara stryka ett drag över lerputsen annars löser leran upp sig). Många kör med kalkputs men det påstås falla av lättare när ugnen rör sig under uppvärmning och avsvalning.

14. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 12
    Dagens murande, tre skift innerväggar. Jag har kommit till rökkanalernas vändstenar. Många stenar fick skäras med vinkelslip och knackas för att få ihop det hela.

Murat tredje skiftet innerväggar.jpg

15. LsaiboT
    Medlem Nivå 8
    Imponerande!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: