Byggahus.se

Sätta vindskydd under fasad som sticker ut.

821 läst  8 svar

1. T
    Medlem Nivå 2
    Hej, ny på forumet och har en första fundering kring mitt hus. (Inte den sista kan jag lova).

På ena sidan av huset så är fasaden "öppen" underifrån. Jag tror att det tilläggsisolerats någon gång, därav att väggen stocker ut så långt ut från grunden. Brädan till höger sitter på grunden.

Borde jag inte sätta vindpapp och en bräda för detta? Vinden drar ju rakt in i isoleringen och då hjälper den ju inte.Kan det funka att sätta papp samt en bräda direkt på eller bör jag ha en luftspalt även här, underifrån? Jag sätter då en bräda som är målad som fasaden för att stå emot vädret utifrån.

I rummet innanför tycker jag att det är lite väl kalla och dragiga golv och funderar på om detta är orsaken.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9086.jpg

Redigerat 21 feb 2018 13:41
  2. E
    Medlem · Nivå 18
    Ser skumt ut. Jag har aldrig sett hus där isolering och delar av gipsskivan är fritt tillgänglig utifrån. Det är som gjort för att möss och råttor ska smita in.
    Någon form av tätning behövs.
    Vindpapp + täckbräda kanske räcker.

• Laddar…
  3. maah
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Ser inte så bra ut. Förhoppningsvis är det utegips i alla fall.

Du behöver täcka för det där på något sätt. Men du får inte täppa igen luftspalten mellan gips och panel.

Svårt att avgöra vad som är bästa lösningen utifrån bilderna. Men en variant skulle kunna va att ta en regel som passar tight mellan gips och regeln på bilden. Sedan skruva fast den genom ytterpanelen och gips med långa skruv.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag instämmer med de föregående. Du måste täppa till mot isoleringen på något listigt sätt.

• Laddar…
  5. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Verkar vara trä bakom isoleringen också. En bräda i rätt bredd som trycks upp mellan gips och vägg och sen skrå-skruvas i väggen samt skruv genom gipset borde fixa det. Frågan är varför dom inte gjorde så från början....

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 2
    Tack!
    Som ni skriver, en bräda mellan vägg och gips så borde det nog bli bra. Får mäta och se vad som passar, eventuellt blir det till att hyvla eller låta såga den på längden direkt på brädgården. Men vindpapp först? Eller är det onödigt?

Nu lärde jag mig vad skråskruva är!

• Laddar…
  7. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Jag tror inte vindpappen kommer tillföra mycket eftersom den ändå inte kommer bli tät mot fasad eller gips. Blir det inte tätt så foga med utefog istället.

• Laddar…
  8. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Ser det inte väldigt märkligt ut att överhuvudtaget ha gips där?

9. K
    Medlem · Nivå 7
    Nej, inte om det är utegips. Det som ser konstigt ut är att man kan se isoleringen.
    Sen kan man undra hur resten av väggen ser ut i genomskärning, när man lämnar isoleringen öppen på det viset, kan vara en fingervisning om att den som byggt inte riktigt har järnkoll.
    Jag hade petat ut lite isolering för att kolla om det finns fler fadäser dolt där.
    Det kan oxå vara så, att tanken har varit att fortsätta neråt med tilläggsisoleringen, fast då borde suttit nån dropplåt eller nåt mellan sektionerna.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka