Sätta upp reglar i betongtak

7k läst  8 svar

1. D
    Medlem Nivå 3
    Jag ska sänka taket för att sätta in spots, och har då köpt 250x90 cm gips samt 45x45 reglar i trä. Däremot ska jag lämna en springa mot väggen för ljusslinga, så reglarna kan bara fästas i taket som är i betong.

Hur sätter jag upp de här reglarna, betong är inte det lättaste material att jobba med? Finns det några bra maskiner eller tekniker. Behöver jag någon speciell borr eller skruv?

Kan man köra 45 avstånd på reglarna eller måste man ha 30? Desto fler reglar desto mer hål som ska göras i det där betongtaket...

Alla tips väldigt välkomna!

2. F
    Medlem Nivå 2

Re: Sätta upp reglar i betongtak

Inget svar på frågan. Men jag är lite intresserad av att veta vad som är smidigast att göra ifall man planerar att sänka taket om orginaltaket är betong.

3. Z
    Medlem Nivå 8

man slaskar dit bräder på 22 mm som man sedan glespanelar på är det absolut bästa sättet i ditt fall... Att proppa 45*45 direkt är ett inte helt enkelt utförande som endast kostar tid och blir inte riktigt bra...

4. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Verktyg: Riktig slaghammare för betongen, Lättare maskin med träborr och en hammare.
    Detta är det jag skulle sätta upp 45*45 med i ett stadig betongtak med iaf.
    Material skulle sedan vara typ hilti spik av sådan längd att det bara är att slå i dem.
    Mät upp var reglarna ska sitta.
    Borra igenom regeln där den ska fästas med träborren.
    Håll upp regeln på plats (ensam kanske en gipslyft är praktiskt om man nu ändå sedan ska sätta gips.)
    Borra med slaghammaren till rätt djup och slå i Hiltispiken.
    Hur tätt dessa måste sitta är svårt att veta då man måste ta hänsyn både tll hur tätt du sätter reglar och kvalite på betongen.

5. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Behöver inte förborra för hilti spik (hylsor).
    Bara mosa igenom med slagborren.
    Nackdelen med 45*45 är att det behövs så
    långa hylsor min 100 till 120 mm långa.
    Annars är hylsorna snabba att jobba med
    och biter bra.
    Finns säkert nått halv fabrikat att välja
    istället för just hiltis.

Mvh Putte

6. S
    Medlem Nivå 3

Heejsan!!

om du ska pendla ner taket så skulle jag defenitivt inte köra me träreglar utan plåtreglar..
    Vet inte varför så många kör me trä när de finns riktiga grejjer.
    Kör me primärer,hattar och sekundärer så kommer de kalas bra ;)

7. S
    Medlem Nivå 3

Bultpicka och 62mm spik, pang, pang , pang så sitter den

8. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Räcker 45mm till luft för spotten?

Mvh Putte

9. L
    Medlem Nivå 1

Jo då.. Beror väl ganska mycket på vad du monterar för sorts ljuskälla. Värmen kan
    göra så att kabeln till spotten smälter, en vanlig 50w halogenlampa mäter nästan 50mm på höjden..

Går också i tankarna att sänka taket i lägenheten till runt 50mm och sen montera fiberoptik.. Grejjar betongen att hålla uppe ett gipstak? finns de något lättare material att använda till taket?

/ Ludde

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: