Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus från 1917 med 2 stora kattvindar. En av dem löper längs hela långsidan på huset, och jag har tänkt inreda den till en garderob. Saken är den att kattvindarna i nuläget helt saknar innertak. Deras tak är alltså insidan av yttertaket, och man kan se på takpappen som syns mellan de något glest satta brädorna att det skapas en hel del kondens. Jag rådfrågade min far och han tyckte att jag bara skulle sätta upp masonitskivor med luftspalt och hoppas på det bästa, men jag tänkte att det inte kunde skada att fråga er om råd :) Det är mitt första hus, jag är inte superhändig, och jag är lite nojig över att råka skapa fuktproblem. Sökte lite på forumet, men alla trådar jag hittade om kattvindar handlade om att isolera dem.

Jag vill helst inte isolera kattvindarna då fasaden på huset är tilläggsisolerad och jag inte vill stänga till huset ännu mer. Samtidigt måste jag ju få kattvinden lite mer stängd och prydlig om den ska kunna fungera som garderob (även om jag tänkte hänga kläderna i sånadär plastgarderober).

/Lina

Redigerat:
Jag hoppar in i samma tråd och kapar lite ( hoppas det är okay ). Jag har isolerade kattvindar, som är isolerade mot innervägg, men inte mot yttervägg. Sen en stor vind som är isolerad på innertaket men inte mer. Nu skulle jag vilja nyttja vind och kattvindar. Har också sökt på forumet och det fullkomligt dräller av olika trådar och det som slår mig är att det fortfarande används så mycket glasfiberull/stenull. Jag skulle vilja behålla så mycket volym som möjligt och titta på alternativa typer av isolering. Ser även att debatten luftspalt är en sak som är under debatt hela tiden.

Lite tips och råd, vore önskvärt från proffsen. Jag kan rita lite bilder samt bifoga fotografier om det skulle hjälpa.

Mvh
Tommie

Skapar en egen tråd för att inte röra till denna tråd.

/T

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.