Byggahus.se

Sätta takpanel med clips

1. E
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Jag tänkte sätta SIljans 120mm vitlutade ekonomipanel i taket på landet. Enligt deras monteringsanvisning ska den spikas. Likaså ÅF vill inte svara på frågan om det är ok att använda clips istället utan hänvisar bara till monteringsanvisningen.

Är det någon som monterat denna med clips? Vad skulle risken att köra med clips istf att spika i noten vara? Jag vill slippa stå och spika 50kvm ovanför huvudet och tänkte köra med skruv-clips.

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Nivå 7
    jag hade satt den med en stiftpistol, inte så kul att skruva 50m² över huvudet heller!!

3. J
    Medlem Nivå 7
    Stiftpistol ???
    Antar att du menar dyckertpistol eller spikpistol. Hyr eller köp en dyckert pistol och skjut fast panelen i ytterkant på varje bräda så kommer nästa bräda att täcka spikskallen. Det finns helt ok pistoler för runt 500 kr som du spar in på en förmiddag. Hur tjock är panelen, tveksamt om det räcker med 50 mm dyckert men om det gör det så är det ett kul jobb om du har en pistol istället för att spika för hand. Rådfråga leverantören. Personligen så har jag använt 50 mm spik till 95 mm brädor som var ca 13 mmm tjocka och det fungerade utmärkt. Du kanske behöver sätta spiken synligt då den är 120 bred och antagligen lite tjockare. Det finns spik med målade skallar som då är vita vilket ger ett mindre synligt intryck med tanke på att panelen är vitlutad. Att använda spikpistol kommer troligen gå mycket fortare än att skruva klammer.

4. B
    Anonym
    svante menar stiftpistol eller häftpistol

5. S
    Medlem · Nivå 7
  6. J
    Medlem Nivå 7
    Med den kommer taket garanterat att ramla ner. Men det var en himla trevlig maskin. Ännu en apparat att lägga till "vill ha listan":)

7. E
    Medlem Nivå 5
    Panelen är 13 eller 15mm, troligast blir det den på 15mm. Om möjligt vill jag helt undvika att sätta spik synligt. Enligt monteringsanvisningen (http://www.siljan.com/loaders/oo.php?objid=1702) räcker det med en spik upp till 120mm bredd varför jag tänkte att clips borde fungera bra också.

Att som anvisas spika i vinkeln i fjädern (inte noten som jag skrev ovan) kommer inte att dölja spiken i mitt fall, då en del av fjädern kommer vara synlig. Tillverkaren föreslår dyckert 2,2x45 om man använder pistol. Är det någon som har tips på lämplig pistol i 500-kronorsklassen? Kan ju vara bra till den liggande panelen som ska upp på väggen också ;)

Även om det är trevligt om det går lite snabbare och är lite enklare, så tror jag jag föredrar lite mer arbete om jag kan få helt dold montering. Taket ska ändå monteras i omgångar i tre rum, så inte 50m2 i ett svep ;)

Eftersom jag fått lite respons från er i den här tråden, vad tror ni om dimensionen på läkten för denna takpanel? Vill ju bygga så lite som möjligt. Se http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/157578-spiklaekt-foer-takpanel-dimension.html

Tack igen.

8. S
    Medlem · Nivå 7
    Jag hade inte satt något på 1200 inte clips eller spikat med 4tum, hade glesat på 450 eller 300 för att det inte ska riskera att hänga.

Att panelen skulle ramla ner kan jag inte se, justera så pistolen slår in lagom långt och sätt stiftet lite snett, dubbla stift på var ställe om man glesat glest :)

Nu har jag inte läst din länk, kan göra det när jag ätit. väldans lugnt här idag! :)

9. F
    Medlem Nivå 8
    Kan rekommendera Biltemas Dyckertpistol för runt 600 kr (Den för 16ga-dyckert). Har precis satt 18mm tjock takpanel med den, och det funkar kalas. Köpte en Stanley-kompressor på Jula för en tusenlapp också med 6-liters tank..väger inte mycket och jag har inte behövt ställa upp trycket mer än till hälften... inte haft ett enda driftsstopp på 45 kvadratmeter iallafall. :)
    Sen har jag dragit en sträng trälim på varje eller varannan regel innan jag "pistolat" fast panelerna också så det inte ska börja krypa ner senare.

10. E
    Medlem Nivå 5
    Nu hänger jag inte med riktigt på vad du menar... tror det saknas något ord eller två i den meningen för *något* måste du väl fästa med även om man glesar tätt ;)

Om du menar min andra tråd jag länkade till så tänkte jag glesa/läkta på 60cc (enligt monteringsanvisningen) tvärs den befintliga glesen som sitter på 30cc men på samma ledd som panelen ska sitta. Frågan var vilken grovlek jag behöver på den läkten minimum eftersom jag vill bygga neråt så lite som möjligt. Räcker 12mm när den fästs 30cc på befintlig gles? Eller behöver jag gå upp till 20 eller 22mm?

11. S
    Medlem · Nivå 7
    Ahh jag hade kanske inte läst så noga som jag borde, jag har helt enkelt hittat på egna fakta :) man kan ju göra så men det är inte rätt! Sorry för det. fick för mig att du skrivit att du skulle fästa på c/c 1200 silly me.

12mm säger du, det kanske funkar men jag har aldrig gjort det, jag skulle säga att det låter lite klent, det finns säkert någon här på forumet som testat. men hur mycket betyder 10mm för att vara på säkra sidan??

12. J
    Medlem Nivå 7
    Du kan göra det enkelt för dig och sätta råspont 17*95 då blir det ett bra och billigt alternativ. 12+5 mm är ingen skillnad och blir brett och bra så slipper du riskera att det spriker sönder. Samtidigt så vill du ju att spiken skall ha något att sitta i så inte spiken glider ur. Kravet för att hålla isoleringen med gles tror jag är 28x70 med 3" spikar och 30-45 cm cc. Nu har du det redan men kör ett lager till så bkir det enkelt. Jag har provat att hänga och rycka i en gles som spikats med 100 mm spik och spikpistol och slät spik. Den gled ur av mina 95 kilo så det är viktigt att man använder rätt infästning. Galvad spik är sträv och sitter många gånger bättre. Det går med mindre och kortare spik med man vill kunna sov om natten tycker jag. Jag har själv spikat mycket panel med 50 mm dyckert( pistol) och det fungerar kanon. Om man försöker ta bort panelen så sitter spiken kvar. Biltemas dyckert pistol fungerar nog fint till detta.

13. E
    Medlem Nivå 5
    mm, ni har nog rätt, 12mm är nog lite klent för spiken även om den skulle klara tyngden i sig. Jag går upp lite i dimension. När jag tänker efter har jag nog "skräpigt" 22x120 råplan liggande som räcker iaf till det stora rummet. Men jag har svårt att överge tanken på den dolda infästningen, får se var det slutar med det - inköp av ny maskin till samlingen kan ju vara ett argument ;)

Ni ska iaf ha stort tack för tips och synpunkter!

14. L
    Medlem Nivå 1
    Satte ca 75m2 med skruvclips. Lite terapiarbete men gick rätt fort och jag är nöjd med resultatet. Bosch minidragare och cc 60 tror jag. Men kostnadsmässigt så blir det nog billigare att köpa en dykertpicka + dykert på Biltema än att köpa clips...iaf för mina 75m2.

15. E
    Medlem Nivå 5
    Fast med picka måste jag ju skaffa kompressor också, så initialkostnaden blir ju lite högre... Hmm... vi får se =)