Byggahus.se

Sätta stickkontakt var på elementet ?

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej

Har frågat tidigare om att byta till stickkontakt på element som är 230V. Vart dock osäker.

Nu bifogar jag lite bilder så ni ser hur det ser ut.
    Jag tänkte sätta på stickkontakt direkt från sladden som går från elementet men ser sen att det är 4 olika sladdar i den som sätts i kopplingsdosan.
    Sedan är det 3 stycken sladdar som går från dosan. Där antar jag att jag kan sätta en stickkontakt.

Men min fråga är om jag kan sätta en stickkontakt direkt på den sladd som går från elementet eller måste jag gå via kopplingsdosan och därifrån sätta stickkontakten. Vill alltså inte använda mig av kopplingsdosan men är osäker om det går att göra så då det är 4 st sladdar från elementet.
    Någon kunnig ?

Och tack för svaren i förväg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild 2.jpg

2. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Ta gärna en bild av typskylten på elementet också.

3. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Ja, det ska gå att sätta en stickpropp på sladden, men du måste posta en bild på insidan av kopplingdosan också, där visas vilka trådar som ska användas (gul/grön är ju självskriven men dom andra är det inte).

4. M
    Medlem Nivå 2
  5. M
    Medlem Nivå 2
    Här hittade jag info om elementet på nätet:

2NC8 F (L) är en öppen genomströmningsradiator. Den har integrerad elektronisk termostat som är förberedd med möjligheter för temperaturstyrning med påpluggbara styrenheter passande till Digiheat 8, Orion700 samt ecoHUB styrsystem. Unique är även förberedd för temperatursänkning 5?C via styrtråd (ej med stickpropp).
    Finns för fast installation eller med sladd och stickpropp. Radiatorn är förberedd för påpluggbara styrpluggar. Den är normaltempererad max 90?C och har automatisk överhettningsskydd.

6. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    • Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 2
    Tack låter bra. :)

8. M
    Medlem Nivå 2
    Fungerar perfekt efter att kopplat in. Precis som ovan nämnde så använde jag inte svarta tråden.
    Tack för all hjälp.