Byggahus.se

Sätta plattor på mjölig frigolit?

1. Stenhem
    Medlem · 1 inlägg

Stenhem

Medlem
    Förra sommaren fäste jag keramiska plattor på min poolvägg av frigolit med ett för materialet avsett tublim. Frigoliten hade varit blottad för väder och vind en tid och därmed hunnit bli mjölig. Under vintern har samtliga plattor ramlat ned . Planen nu är att sätta upp dem igen med fix. Någon som har erfarenheter? Behöver jag näta först? Primer? Eller kanske slipa bort mjöligheten i frigoliten?

2. S
    Bannad · 1 481 inlägg
    Är nog så att det blivit en dammyta på frigoliten och då kan inte limmet fästa , det blir som bakbordet
    mjöl på degen fastnar inte , du får prova att borsta bort dammet och sätta en platta som prov , primer är nog en bra ide , men jag vet inte vilken sort om det behövs
    Dom nedersta plattorna ska ha en fast grund att stå på , så limmet enbart håller plattorna på plats mot frigoliten , dom tippar inte ut ,annars kommer dom kanske att ramla igen

• Laddar…
  3. S
    Bannad · 1 481 inlägg
    Blir kanske svårt att få det jämt med kanten upptill ser jag , men du har långa tvingar , håll dom på plats
    och lägg betong under , se bara till att betongen är i bra kontakt med undersidan plattorna , vänta någon dag med att ta bort tvingarna

4. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 254 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Skulle nog tro att det är fel typ av skivor att montera kakel på

• Laddar…
  5. Scouten
    Byggveteran · Lund · 706 inlägg

Scouten

Byggveteran
    Jag tror absolut att fix håller bättre än lim, men prata med en duktig byggsäljare (inte bauhaus eller liknande), som du har förtroende för, så får du något bra. Arden eller CCHöganäs skulle jag välja.

• Laddar…
  6. Thyro89
    Husägare · Halland · 304 inlägg

Thyro89

Husägare
    Jag hade köpt ett betongbaserat spackel och glasfibernät.
    Spacklat på spacklet, glasibernät, och spackla på en runda till. Likt som när du tunnputsar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.