Byggahus.se
Hej

Har byggt en ny mellanvägg mellan två sovrum. Ursprungstanken har varit att sätta gips på ena sidan och OSB+gips på andra sidan väggen. Planen var att lätt kunna sätta upp tyngre saker på OSB-väggen utan plugg.

Har börjat tänka om:
- Skippa heltäckande OSB och enbart förstärka där vi ska hänga saker. Fördelen är att spara vikt...
ELLER
- Sätta upp OSB-skivorna (som jag tyvärr redan köpt). Fördel kan ju vara att väggen blir bättre ljudisolerad.

Hur skulle ni resonerat?

M v h

/F

Jag skulle utan att tveka en halvsekund ens, sätta osb och gips på båda sidor av väggen.

• Gilla
mr_bygg och 4 till
  • Laddar…
Definitivt sätt upp.
Inte fel med isolering i väggen också, kostar inte många kronor och kan vara värt varenda krona om det blir lite högre ljud från någon sida;)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vilken no-brainer! Du har ju redan köpt dem så klart dem ska upp!

Även om du just nu vet var du ska fästa saker så kommer det andra behov i framtiden.

Vad är det för vikt du vill spara egentligen?

A Amrich skrev:
Vilken no-brainer! Du har ju redan köpt dem så klart dem ska upp!

Även om du just nu vet var du ska fästa saker så kommer det andra behov i framtiden.

Vad är det för vikt du vill spara egentligen?
Ööhhh...vikten på OSBn...så klart...
:p

/F

Hur då spara vikt? Rasar golvet ? Små muskler ?;)

Är golvet så klent att det inte klarar vikten

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur då spara vikt? Rasar golvet ? Små muskler ?;)
Bedömer att golvet inte ska utsättas för onödig vikt...musklerna löser det, dock är det ett jäkla meck att få upp 1200mm breda skivor i trappen...haha...detsamma gäller iofs också gipset...

/F

K KakelDaniel skrev:
Är golvet så klent att det inte klarar vikten
Gammalt bjälklag. Lite klent dimensionerat enligt mig...

/F

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.