Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Sätta om murstock, hittar ingen info

1. H
    Medlem · 1 inlägg

Henriksundstrom

Medlem
    Hej!

Jag och min sambo har precis köpt ett sekelskifteshus som har varit obebott i 50-60 år. Vi kommer att påbörja renovering inom ett par veckor och en av de saker som behöver åtgärdas är murstocken. Efter kontakt med vår snickare/byggnadsvårdare menade han på att huset kommer må bäst av att ha en fungerande murstock, vilket vi också vill.

Tanken är att köra ett kombinerat uppvärmningssytem i form av luft/vatten/värmepump med vattenburen värme samt att elda så att murstocken avger värme. Idag finns två kakelugnar, en kamin och en vedspis. Samtliga värmekällor (kakelugnar, kamin och vedspis) har varsin kanal in i murstocken. Till problemet: alla dessa fyra kanaler mynnar ut i en och samma pipa. Murstocken har inte separata pipor till värmekällorna, utan endast en enda stor pipa. Det jag har kunnat läsa mig till är att det inte är smart att elda i flera av dessa samtidigt om de inte har en separat pipa, vilket vi vill kunna göra.

Jag vet att det går att installera insatsrör eller liknande, men det är något vi inte vill i första hand då jag fått till mig att man tappar väldigt mycket värme från själva murstocken.

Alternativet som återstår är att sätta om murstocken (plocka ned halva murstocken och mura den på nytt och mura in 4 nya pipor. Tanken är som sagt inte att plocka ned murstocken till grunden utan att det kan ske från där kanalerna mynnar ut i murstocken, vilket är på övervåningen. Problemet är att jag inte hittar någon info om detta alls. Går det att göra på det sättet? Hur gör man? Vilken tid på året kan man göra det osv...

Bild 1: Tagen från ovanvåningen. Visar kanalerna från värmekällorna som mynnar ut i murstocken i höjd med mellanbjälklaget.

Bild 2: Tagen från ovanvåningen. Visar pipan upp mot skorstenen.

Väldigt tacksam för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.