Sätta nytt expansionskärl

283 läst  6 svar

1. H
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    EB0E72E2-1F4A-4CC7-B8A6-9C6CAE090F7D.jpeg
    Hej,
    Har en Nibe f2025 med vvm300 panna där expansionskärlet inne i min vvm300 inte fungerar som det ska. (Trycket varierar hastigt, går mellan 0-1bar)
    Tyvärr är pannan monterad tätt emot en vägg så jag kommer inte åt att fylla/kontrollera lufttrycket i expansionskärlet inne i vvm300.
    Min fråga är således: Kan jag montera ett externt expansionskärl och koppla in det varsomhelst i rörsystemet?
    Tex returen från golvvärmeslingorna till höger i bild?
    Bara ett 22mm kopparrör att kapa och koppla ihop med ett externt expansionskärl monterat på väggen bredvif...
    Borde väl funka?
    God jul!
    /Hjalle

2. D
    Medlem · Nivå 16
    Ja

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 2
    Tack! Då kan jag ju passa på om någon vet någon billig och bra vägghäng expansionstank som skulle passa en villa på två plan med ovanstående andra specs?
    12L eller 18L? Eller ju större, desto bättre?

4. P
    Medlem Nivå 6
    Har du plats så är ett större att föredra, det blir inte lika känsligt med förtrycket i blåsan då. Det gamla har ju ingen funktion längre då det slutat fungera

5. H
    Medlem Nivå 2
    Tack gör svar! Ska leta efter nåt stort, billigt och bra kärl...:)

6. J
    Medlem · Nivå 8
    jh83nn987wnihd

Väldigt tunna matarrör till GV , går att få dit ett kärl där , men försök att om det går att få det närmare panna på
    grövre rör

7. D
    Medlem · Nivå 16
    Det ät inga höga föden till kärlet, så det finns ingen anledning till grova rör.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: