Byggahus.se

Sätta lister före väggmålning, eller måla allt på en gång?

1. 0
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    jag är i sluttampen av mitt tillbyggnadsprojekt (har ett rum kvar), och är rejält trött på att spackla, slipa och måla gipsskivor och lister. Jag tänker därför ta hem en målare för att göra detta.

Nu är frågan om han/hon (målaren alltså) helst vill spackla & måla väggar och tak innan jag sätter lister (då måste ju han/hon komma tillbaks och ta listerna senare), eller om det är enklare (dvs billigare!) att göra allt målningsarbete samtidigt, dvs jag sätter upp alla lister innan målaren kommer?

Jag har inte pratat med några målare än, tänkte ta in ett par offerter...

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Idag är det nog vanligast att man kör målning före listning och sedan monterar färdiglackade lister..

3. N
    Medlem · Nivå 8
    Om du har trärena lister som ska målas så kanske målaren kan ta dem också på sidan av så behöver du bara sätta upp dem när allt är klart.

4. L
    Medlem Nivå 9
    Fy vad hemskt med färdiglackade lister! (Om man inte lägger på ett extra lager färg efteråt för känslan!)

Jag skulle ställa frågan till målaren i samband med offertförfrågan.
    Beroende på förutsättnignarna kan det säkert skilja sig.

Bor du ex. granne med målaren tar ju resan ingen tid utan han kanske uppskattar förenklingen med att jobba utan lister. Har han 5 mils resväg vill man ju inte gärna betala för extra resor!

5. 0
    Medlem Nivå 3
    Ok, tack för svaren. Som sagt, det är trärena lister det handlar om... (det är ett hus från tidigt 1900-tal vi snackar om, dvs inget färdiglackat kommer över tröskeln!)

Jag ska ringa ett par målare och fråga, det finns några i området. Men, förmodligen blir det enklast att ta väggarna först, och sedan antingen måla listerna vid sidan av, eller komma tillbaks och måla dom efter uppsättning.

• Laddar…
  6. nino
    Renoverare · Nivå 19
    När jag var med och jobbade som målare i sportsugor (timmerhus) i 5-15milj klassen så la vi på shellack och grund +1 färdig strykning på lösa lister och foder, därefter monterades dessa och så målade vi 1 gång med färdigfärg.

För en erfaren målare så är det oftast inga problem att sparmåla mot lister och foder.

I rum med tex väv (oftast slät väv sk armeringsväv eller microlite) så sattes många gånger foder efter att väven kommit upp och då målade vi foder och lister först och målade ut på väven några cm därefter så målade vi väggar och sparmålade mot lister (går mycket lättare att spara om man målar ut en bit på väven så den blir mättad.