Byggahus.se

Sätta kopplingsdosa i tak i källaren i närheten av dush.

1. E
    Medlem Nivå 3
    Vi håller på med en köksrenovering och har i.o.m. det låtit dra om elen en del.
    Vi har bytt elektriker mitt i och vår nya elektriker tycker att det hade varit bättre med en "helt dold" installation vilket i vårt fall betyder att de kopplingsdosor, som de förra elektrikerna tänkte sätta någonstans i sockeln under skåpen om jag förstod det rätt, nu kommer behöva sitta någon annan stans.

Allt är framdraget till skåpen, i bjälklaget, och nu är den enda alternativa plasseringen avl dosor i källartaket precis under köket.

Det rör sig om fem uttag på två grupper så två dosor m.a.o.

I närheten i källaren under har vi en dush, som vi inte använder i nuläget. Blandaren sitter på en vägg ~1.2 meter ifrån, men slangen räker ju en bra bit därifrån.

Vi har inte tillräcklig takhöjd för att komma undan zonerna den vägen så frågan är om det är ok att sätta dosor i taket där?

Vi skulle ju kunna sätta utanpåliggande IP65 och gå in från baksidan, men jag skulle helst bygga in dem.

Vad är det som gäller?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20151124_163813.jpg

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ser inga principiella problem med den placeringen. Det är avståndet 120 cm till duschhuvudet som räknas, för uttag, inte hur lång duschslangen är. Nu är det en kopplingsdosa, och de får sitta närmare. Kapslingsklassen beror på hur fuktigt det blir där i taket. Det finns doslock för infällda dosor som håller IP44. Detta borde väl din nya elektriker ha koll på?

3. E
    Medlem Nivå 3
    Det har han helt säkert. Det handlar mest om att jag skall göra lite underarbete innan han kommer. Kortlingar på rätt ställe osv.

4. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Kopplingsdosor i socklarna under skåpen?? Det låter som att det var ett förnuftigt val att byta elektriker.
    Dock är jag inte helt med på detta med att sätta kopplingsdosor i källartaket. Det går inte att sätta i väggarna uppe i köket? Eller är det ett sådant fall där en elektriker har gjort fel när det funnits chans att göra rätt (när väggar varit öppna osv) och då nästa elektriker fått kommit och försökt göra det bästa av situationen?

//El-Patrik

5. power650
    Medlem Nivå 7
    Är det socklar som man kan ta bort skulle jag också hellre ha kopplingsdosorna i sockeln än i källaren. Brukar bli många matningar i ett kök.
    Vart har den "nya" elektrikern tänkt placera drivdon mm till ex belysningen?

6. E
    Medlem Nivå 3
    Vi har några i väggarna i köket, men de som var tänkta att sitta i socklarna är till fem eluttag som skall dela på två matningar. Totalt är det väl en 6-8 grupper som matar men de andra går antingen direkt till respektive uttag eller via två kopplingsdosor i en av köksväggarna.

Jag vet inte varför de första ville sätta dosor i sockeln, men jag tror det hade att göra med att han inte gillade att spåra i tegel. Vilket är den största anledningen att vi bytte, då han gick lös och bilade upp väggarna något helt sjukt för att få in dosor och rör när jag menar att vi kommit överens om att han skulle spåra med vinkelslip eller annat lämpligt redskap.

Redigerat 25 nov 2015 06:11
  7. E
    Medlem Nivå 3

Sockeln kommer bli fast, men man skulle ju självklart kunna göra någon form av "servicelucka".

Varför hellre i sockel än i källartaket under?

8. E
    Medlem Nivå 3
    Nu har jag pratat med den nya elektrikern och han tyckte att sockeln, med någon form av service-lucka var det bästa. Mest för att det var meckigt att hitta dosorna om de satt på olika våningsplan.

Jag antar att vi kan skriva ner det på gruppschemat vid centralen.

9. E
    Medlem Nivå 3
    Nu har jag pratat med nya elektrikern igen, det blir så nedrans trångt i sockeln med IKEAS nya system (metod).
    Han tyckte att med en notering i gruppschemat så är källartaket ändå ok. Det finns ingen regel som hindrar det utan det var mest att det kunde bli lite meckigt att hitta dem.
    Men nu är ju situationen sådan att vi "bytte bort" våra första elektriker för att vi var missnöjda med dem och vi har varken råd eller lust att slita ut allt de gjorde, utan vi får nog leva med att det inte blev helt optimalt tyvärr.

Det hade varit kul att höra fler åsikter från erfarna här på forumet.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror inte det behöver vara så illa med kopplingsdosor i källaren. En elektriker som vill lokalisera dem kommer troligen att titta där ganska snabbt om det är uppenbart att det inte finns några dosor i köket.