Byggahus.se

Sätta kantsten eller gjuta?

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Efter att det har blivit en ny och större uppfart och kåken fått sig en dränering så återstår lite "finlir" i trädgården..

Jag har tänkt att ha grus runt hela kåken, 0.5-1m för att sedan gränsa av med någon form av kantsten. Även längs uppfarten mot häcken som gränsar mot grannen.

Totalt rör det sig om 50-70m, jag tänker göra det ordentligt och det ska inte sjunka eller röra sig något är tanken.. :)
    Vad bör jag titta på för kantsten? Har tittat in de stora, tunga granitstenarna.. Men de kostar där efter ;) Har även funderat på att gjuta en kantbalk runt hela alltihopa, typ 20cm hög och 15cm bred, armera ordentligt. På så vis får jag en enda lång utan skarver (håller det?).

Enligt mina beräkningar så blir det billigare att gjuta, kanske inte det snyggaste dock. Men hur rejäla kantstenar behöver jag ha? Måste ju räcka att gräva ur 15-20cm och fylla på med bärlager som paddas, väga av det och lägga kantstenen, kanske fixera med betong?

Har ni några bra idéer till mig?

2. A
    Medlem Nivå 5
    Kantsten är snyggare alla dagar i veckan.

Rv6 använde jag. Om du kommer sätta kantsten så gjut på sidan mot gräsmattan, du kommer ångra dig annars. Jag gjorde två rektanglar på 25-28 sten per rektangel och gjorde den första på hösten. Jag grävde upp insidan på våren och gjöt på insidan för att få fast dom. Nu 4-5 år senare så sitter dom som berget trots att dom blivit touchade av snöröjaren.