Byggahus.se

Sätta kakel på källarvägg som gäller ut

1. K
    Medlem · 2 inlägg

K4parn

Medlem
    Vissa av husets väggar har kalkutfällning, tanken är att vi ska dränera inom hyfsad framtid, vet ej om utfällningarna kommer avta när betongen kommer sluta suga vatten? Vi vill hur som helst göra i ordning ett befintligt badrum som vart utrivet när vi köpte huset. lägga nytt klinker och kaklade väggar är tanken och sen återställa bastun. Är det någon idé att göra detta innan vi dränerat tror ni? Skall även renovera badrummet på markplan men hade då vart smidigt med ett fungerande badrum där av vi hellre hade viljat göra badrummet i källarn innan vi dränerar.

2. D
    Renoverare · Blekinge · 223 inlägg

DaDolly

Renoverare
    Jag är absolut ingen expert men jag hade dränerat innan och sedan väntat till en vinter passerat och kollat väggarna efter det.
    För även om ni dränerar så kan ni inte förutsätta att väggarna blir bra. T.ex i vårt fall så fick vi fukt högt upp på källarväggen efter snön hade töat på vintern (dräneringen gjordes på sommaren.) . Det visade sig att dräneringsfirman hade tätat dåligt mot huset och vatten rann in bakom täcklisten. Det gjordes om och efter det renoverade jag källaren .

3. K
    Medlem · 2 inlägg

K4parn

Medlem

Hmm a är lite inne på det också. Även funderat på om jag kunde ha reglat ut en vägg med stålreglar mot ytterväggen sen ventilerade lister i ovankant. Men känner mig lite osäker, vill ju gärna inte få mögel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.