Byggahus.se

Sätta in toalett där det finns duschavlopp redan?

1. S
    Medlem Nivå 1
    I vårt nya hus finns en separat byggnad med dusch och mulltoa. På gården finns en trekammarbrunn.

Nu undrar jag om man kan sätta in en riktigt Toalett där då det redan finns avlopp för dusch? Är det svårt eller omöjligt? Vill gärna ha en ordentlig toalett men för dyrt att dra in i huset.

Tacksam för svar!! :)

2. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
  3. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag blir bara fundersam över varför de satt en mulltoa...
    Kolla så att avloppet verkligen är anslutet till brunnen.

Men som sagts tidigare det finns avloppspumpar att köpa. Kostar från 6000:- om jag minns rätt...
    Det är inte att rekommendera att koppla toalett på 75 rör... Jag skulle t.om säga att det inte går.

4. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Odjuret.Tror du inte det funkar med 75rör om man har en toa med kvarn och pump?

5. S
    Medlem Nivå 1
    Tusen tack för svaren!
    Uppföljning:

Det finns en trekammarbrunn som är kopplad till både köket inomhus och uthuset med mulltoa och dusch. Hur får man reda på storleken på rören? Mäklaren visste inte.
    Trekammarbrunnen har slamavskiljare och ligger ca 10 M från uthuset. Är det stort arbete att gräva själv? Eller måste man anlita någon?
    Vad kan det kosta?

Otroligt tacksam för er hjälp!

6. O
    Bannad · Nivå 15
    Det borde fungera!
    Däremot så lär det inte fungera att skippa pump å köra direkt på 75 rör.. Det var det jag syftade på....

Däremot så funderar jag på hur pumpen skulle reagera på att man kopplar den till ett 75rör...

7. O
    Bannad · Nivå 15
    Troligtvis är rörstorleken 75mm... Det är den vanligaste storleken när man har dusch...

Men om avloppet är kopplat till brunnen så skulle jag kolla upp pump.... Det borde bli billigare än att gräva å fixa...
    Så ring nån av de som tillverkar pumpar å kolla med dom vad de rekommenderar i just ditt fall