Byggahus.se

Sätta in spotlights i konskigt tak..

1. M
    Medlem Nivå 1
    Bor i en lägenhet där huset "lutar" lite. Förra ägaren har åtgärdat golvet så det är plant men sitter man på vissa ställen så ser man att det lutar eftersom taket är snett.
    Tänkte åtgärda de genom att sänka taket lite o sätta i spotlights. Hur gör man enklast de? Skillanden är ca 20 cm från ena kanten till den andra (250cm resp. 270cm). Vilka fästen ska man använda för taket resp. vilken gips, tjocklek, storlek. Vardagsrummet är ca 40m2 stor. Är det för stort projet för att fixa de själv eller?
    ________
    | |
    | |
    ___| __|
    | |__
    |
    |___________
    270 250

vardagsrummet ser ungefär ut så.

2. M
    Medlem Nivå 1

Re: Sätta in spotlights i konskigt tak..

f*n de vart konstigt....sorry...titta inte på bilden...

3. G
    Medlem Nivå 8

Fäst reglar av tex 45X70 längs väggarna som du väger in med vattenpass på lämplig höjd. Har du 250 på lägsta punkten så får du nog ner till 240 för att få plats med bygghöjden på spottarna.

Smäcker du upp ett ramverk längst väggarna och sedan reglar tvärs över rummet med typ 45X70 och på kanske 3 ställen per regel kan du skruva fast ett hålband som du sedan förankrar i det gamla innetaket. Därmed får du inte bara fästpunkter ute i ramverket utan avlastar reglarna på mitten och ut mot väggarna. Jag gjorde detta med vårat innetak och jag kunde lätt hänga i det. ( Väger NÄSTAN tresiffrigt ;D )

Vill du ha ett vitt slätt innetak, så är det gips som blir snyggast. Finns ju skivor att köpa som är gjorda i något träfiber material, men då får man skarvar som inte är särskilt snygga. Ang tjocklek på gipset är det 13mm som gäller. Finns ett takgips som är lite smalare på bredden, 600mm, än "vanligt gips". ( Lite lättare att hantera ). Men jag körde med standard gips, 1200mm brett.

Har du inte tummen fasklistrad mitt i hande så klarar man det själv. Planera noggrant och var väldigt noga med att väga in tvärreglarna så att gipsskivorna inte hamnar på olika höjder.

Lycka till!

4. G
    Medlem Nivå 8

Hur går det med takbygget?