Byggahus.se

Sätta in dimmer i trapp-koppling?

1. K
    Medlem Nivå 3
    Hej,

i hallen har vi en lampa som kan styras med två olika knappar i en trapp-koppling. Nu vill jag byta ut den ena knappen mot en dimmer. Jag har en trapp-dimmer som heter Elko 315GLE, man trycker för att slå av/på och dimmar genom att vrida. Visst ska det väl gå att koppla in den? Hur kopplar man i så fall? Jag bifogar bild på den ena befintliga knappen samt på kopplingsschemat till dimmern. Elsystemet är nytt, huset byggdes 2003.

/ hälsningar Kristofer

2. K
    Medlem Nivå 3

Re: Sätta in dimmer i trapp-koppling?

Det ser ut som du har Fas i båda ändarna på trappomkastningen!
    Sparkopplingen med andra ord :)

Trappomkastaren:

Pil ut (Tändtråd) / Brun
    Pil ut (Fas) / Svart
    L (Mellantråd) / Vit

Dimmern:

Styrd Fas (Mellantråd) / Vit
    L (Tändtråd) / Brun
    L (Fas) / Svart

3. K
    Medlem Nivå 3

Tack för svar, jag bifogar en bild på den andra trappkontakten också. Det är alltså här dimmern ska in? Är det besvärligt om man vill ha dimmern på den första kontakten (bilden i första inlägget)?

/ mvh Kristofer

4. K
    Medlem Nivå 11

Kinslayer, har du ett schema på "sparkopplingen" eller kan du beskriva *hela* kopplingen i ord?

5. K
    Medlem Nivå 3

Såhär ser skenan ut som ska dimmas, fick upp den i helgen. Det är 4x35W, och det är lite väl mycket om man inte städar...

6. K
    Medlem Nivå 3

Dimmern är monterad och fungerar förutom att det har uppstått surr och flimmer :-?
    Jag startar en ny tråd om detta.

/ Kristofer

7. R
    Medlem Nivå 1

Köp en "tryckknappsdimmer" så kan du dimmra samma lampa från båda ställerna.. eller från 10 olika ställen om du så vill.

8. K
    Medlem Nivå 3

Jag har egentligen inget behov av flera dimmers, jag vill bara ha den jag har att funka ordentligt. Jag har kontaktat Elko som har tillverkat både dimmern och trafon. De tycker jag ska testa dimmern på en vanlig 60W 230v glödlampa. Om flimret består är dimmern defekt, om inte så kan det vara trafon som spökar. Det är ju inte några särskilt billiga komponenter - dimmer 400kr och trafo över 600kr. Man vill ju inte att det ska funka halvbra då...

9. S
    Medlem Nivå 7

*Offtopic*
    Snygg skena! Var är den köpt?

10. K
    Medlem Nivå 3

Jag har köpt den här:
    http://www.homelight.se

Det finns lite produktinfo på deras sida.

Tillverkas av:
    www.cardi.se

Ring Cardi och fråga var närmaste återförsäljare finns.

/ mvh Kristofer