Byggahus.se

Sätta ihop olika sorter av rör.

1. K
    Medlem · 384 inlägg
    Hej,

Jag är ny på detta med att dra ventilation. Håller på att installera ett ftx-system. jag har köpt ett gäng slangklämmor och aluminium tejp. Räcker detta för det mesta eller behövs det tätningsmedel också. Vad som ska kopplas samman är...

1. Flexibelt rör mot böjlig ljuddämparslang. Här är båda delar mjuka. Kan man kapa en bit spirorör att sätta emellan och spänna, tejpa ihop dem på, eller behövs en nippel? Behövs fogmassa?

2. Flexibelt rör mot T-koppling (sådana med gummiringar). Räcker alu-teip och slangklämma?

3. Böjlig ljuddämpare mot takdon. Alu-teip, slangklämma?

4. Spirorör-nippel (med gummiringar)-spirorör. Ska det spännas med slangklämma?

5. Då tanken är att den böjliga ljuddämparen ska gå direkt från flex-röret till donet så måste jag bryta diff-spärren och dra ljuddämparslangen igenom den. Räcker det med fogskum här eller måste jag koppla dämparslangen till ett spirorör för att kunna dra den igenom en manchett? Vill gärna göra det lätt för mig här, så om det inte är det bästa men "OK" så kör jag gärna med fogskum.

2. K
    Medlem · 384 inlägg
    Om inte annat kanske någon har ett tipps på nån sajt eller annan tråd där jag kan läsa mig till det???

Tackar i förväg!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.