Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Sätta igen fönster tillfälligt för att spara el

1. S
    Medlem · 296 inlägg
    Funderar på åtgärder för att spara el i vinter. Två idéer är att sätta igen ett par fönster temporärt samt stänga ner en del av huset på ca 40 m2 till 10 grader. Vi har rätt många och stora fönster i vårt nybyggda hus, totalt ca 85 m2. Det känns onekligen rätt dumt just nu. Arkitekternas vision om att sudda ut gränsen mellan ute och inne upplevs nog i praktiken mer positivt under sommarhalvåret - jag vill gärna uppleva en mycket tydlig skillnad i januari. :)

Min tanke är att bygga ramar för 100-150 mm isolering med en förslutning, t.ex. ångspärr eller någon duk. Tanken är att sätta igen:
    - Glasdubbeldörr, 2 x 2,4 m
    - Glasdörr tvättstuga, 1 x 2,4 m
    - Långsmalt högt beläget fönster, 3,4 x 0,9 m
    - Högt beläget fönster, 1 x 1,6 m
    Totalt 11 m2.

Vad tror ni om detta? Hur hade ni gjort? Har någon gjort något liknande?

Till saken hör att vår nya värmepump fortfarande saknar en fläktkomponent som gör att vi i nuläget har direktverkande el vilket gör detta mer angeläget.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG-2960.jpg

2. T
    Medlem · Blekinge · 8 435 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Bra ide!
    Om man vill göra det något enklare så ska man tänka på att en stor del av värmeförlusten i moderna fönster sker genom utstrålning. denna kan man bromsa med något ogenomskinligt, typ förhängen, täta gardiner mm. Om du vill bygga ramar så är väl de första centimetrarna av isolering viktigast. Att öka från 10-15 cm ger visserligen mer men jag hade nöjt mig med 5 cm faktiskt.

3. S
    Medlem · 296 inlägg
    Bra! Ringer en vag klocka från byggnadsfysikkursen om utstrålning. Det blir att fixa fler gardiner och det låter klokt att testa med 5 cm isolering. Anledningen till att köra ännu mer är att vi har en del över efter bygget så kan slösa, men hellre då kanske göra till fler fönster. Tänker ramar av antingen läkt eller 45x45, "tvärreglar" cc 60 med isolering emellan. Kanske ångspärr runt?

4. richardtenggren
    Ingen-gör · Norrlandet · 5 250 inlägg
    Samtidigt så tappar ni väl en del gratis värme från solinstrålningen också?
    Man kanske kan isolera de fönster som sällan nås av solen?

Vet att en vän ritade ett hus som klarade energikalkylen genom att ta med solinstrålningen.

5. L
    Medlem · 54 inlägg

LaoLars

Medlem
    Kanske du kan bygga dem som fönsterluckor? Då kan du ju öppna och stänga dem när du vill.
    Moderna fönster har ju ett U-värde närmare 1, men vill du ha samma isolering som väggen så ska du ju få bort ytterligare runt 75% av värmeläckaget. Då behöver du nog din kvarblivna isolering.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 296 inlägg
    Intressant - de flesta fönster jag tänkt sätta igen är mot norr, vilket ju passar bra med tanke på detta. Kanske ska renodla det. Bra input!

7. S
    Medlem · 296 inlägg
    Vore riktigt bra med fönsterluckor men tror de är för stora, alla fönster och dörrar är från golv och 2,4 m höga. Men jag har en tanke kring att göra alla alla minst tvådelade på bredden så att de ska vara enkla att demontera. Under varmare vinterveckor kan de lätt plockas bort.
    Detta med u-värdet och hur mycket en viss mängd isolering ger behöver jag läsa in mig på bättre på. Vore intressant att räkna på vad som ger mest - fler fönster med lite mindre isolering eller färre men med tjockare isolering. Eller är det helt linjärt?

• Laddar…
  8. L
    Medlem · 54 inlägg

LaoLars

Medlem
  9. L
    Medlem · Sörmland · 2 273 inlägg

lat

Medlem
    Istället för en massa komplicerade lösningar så kan du köpa tjocka gardiner & hänga upp.
    Då kan du dessutom dra undan dem de dagar solen lyser.

10. S
    Medlem · 296 inlägg
    Det vore såklart mycket trevligare. Men hur stor effekt ger det jämfört med 5-10 cm stenullsisolering? Det hindrar väl främst utstrålningen? Och funderar på om det inte blir bra mycket dyrare faktiskt. Jag har överbliven isolering hemma redan och gardiner kostar ändå en bra slant i min erfarenhet.

11. K
    Medlem · 187 inlägg

Kilrain

Medlem
    Sätter man igen fönstren helt försvinner ju värmeinstrålningen från solen, och det är väl mindre bra. Då är nog rejäla gardiner bättre, som föregående talare sa. Täck för när det är mörkt, öppna upp när solen skiner. Och gardiner kan man ju sy själv och håller många, många år, så behöver inte bli alltför dyrt. Tygkostnad plus lite tid.

Men det beror ju också lite på hur fönstren sitter. Vi täcker för fönster ”permanent” åt norr under vintern, men skulle inte göra det med fönsterläge i söderläge.

Och man ska inte glömma att varje gnutta ljus hjälper under mörk vintertid, så bara det är en anledning till att inte täcka för helt.

12. S
    Medlem · 296 inlägg
    Tack för input! Instämmer, vi konstaterade här ovan i tråden att igensättande får vara reserverat för norrläge.
    Hur täcker ni över permanent?

Gardiner ska sägas är rätt dyrt ändå. Vi köpte linnegardiner till större delen av huset och sydde upp själva. Det kostade 15 000 kr och har krävt mycket arbete.

13. K
    Medlem · 187 inlägg

Kilrain

Medlem
    Inget avancerat. Några lager täckplast som vi återanvänder varje år, och så dubbla gardiner av tjockt bomullstyg utanpå det. Billig metervara inköpt för länge sen. Ser helt okej ut tycker jag, plasten syns varken inåt eller utåt.

Kan ju inte mäta hur mycket det isolerar, men det funkar för oss.

14. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 13 552 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Hur mycket sparar ni varje år på detta då?

15. K
    Medlem · 187 inlägg

Kilrain

Medlem
    Inte den blekaste aning. Vi har gjort det i rätt många år nu, har inget att jämföra med.

Och i sammanhanget är det en väldigt liten åtgärd, jämfört med att t.ex. byta värmesystem och ändra på förbrukningsvanor.

Men varje liten åtgärd hjälper ju åtminstone lite grann.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.