Hej!

Som rubriken lyder så ska vi snart sätta igång vattenledningar som varit vilande lite mer än ett år. Vi har på grund av en omfattande renovering på nedervåningen haft vattnet till köket avstängt (alltså stängt av precis vid köksbänken) i ca 14 månader. Nu är allt på plats igen och vi vill starta vattnet. Är det något särskilt vi bör tänka på? Jag tänker för att inte skada vattenledningar (koppar från -79) pga tryckförändringar, eller nåt annat (jag har som sagt ingen aning hur sånt här funkar). Avlagringar (koppar, bakterier, annat) - bör vi spola vattnet kallt eller varmt under längre tid? Nåt annat att tänka på? Eller är det bara att köra igång när allt är på plats?

Kommentarer kring varför vi inte dragit nya ledningar eller liknande undanbedes då jag redan ångrar detta :)

Tack på förhand!

Ledningarna i ditt hus är lika gamla som våra. Om det blivit avlagringar, beror på vad det finns för ämnen i vattnet. Jag kan inte tänka mig annat än att du kan öppna kranarna, först lite försiktigt, sedan mer om det går bra. Lukta och smaka på vattnet. Om det inte är något särskilt, gör som ni alltid har gjort med vattnet.

C Cider skrev:
Ledningarna i ditt hus är lika gamla som våra. Om det blivit avlagringar, beror på vad det finns för ämnen i vattnet. Jag kan inte tänka mig annat än att du kan öppna kranarna, först lite försiktigt, sedan mer om det går bra. Lukta och smaka på vattnet. Om det inte är något särskilt, gör som ni alltid har gjort med vattnet.
Tack snälla för snabbt svar :)

Staffans2000
Skruva bort perlatorerna. Dvs. strilarna på kranarna ifall det följer med skräp när du sätter på vattnet. För övrigt finns det ingen anledning att
Byta ut kopparrör mot andra kopparrör.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skruva bort perlatorerna. Dvs. strilarna på kranarna ifall det följer med skräp när du sätter på vattnet. För övrigt finns det ingen anledning att
Låter smart med perlatorerna - tack det ska jag göra! Tack också för att du stillar min ångest över att ev ha varit dumsnål som inte bytte vattenrör :)

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För övrigt finns det ingen anledning att
Själva rören är det nog sällan fel på, men annat däromkring.
Skruvade itu några klämringskopplingar (mässing) och de var så igensatta av rost från andra delar av systemet så det var i stort sett mindre än 1 kvadratmillimeter kvar för vattnet att passera på (hade mkt lågt flöde i ett tappställe).
Kan inte de kemiska processerna men det fanns järnrör alldeles intill i ledningen och vattnet tror jag innehåller lite järn det också.

Som sagt, kopparrör behöver man normalt inte byta pga. ålder. Även kopplingarna brukar hålla i evighet. Men klämringskopplingar kan spricka. men det gör de i så fall lite slumpartat när som helst från veckan efter de är monterade. Så det finns inget "bäst före datum".

Finns det något åldrande i mjuklödda kopparrör?

Staffans2000
Nej!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.