Byggahus.se

Sätta gips med spikpistol?

1. E
    Medlem Nivå 2
    Har sett att våra snickare satt yttergipset med spikpistol.
    Tror ni man kan sätta innegipset och gipset i taket med spikpistol, eller måste det skruvas?

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Sätta gips med spikpistol?

SKRUV!!!!

Anledningen till att pickan används ute är ju att det antagligen kommer träpanel etc på den gipsen, så den sitter ändå.

Spikar du i taket lär gipsen trilla ner gissar jag....

3. E
    Medlem Nivå 2

OK, tack Mattias. Det var det jag misstänkte. Det får bli till att hyra en proffsig skruvdragare med automatladdning...

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Du klarar dig nog med vanliga skruvdragaren, men en skivlyft underlättar säkert arbetet.... ;)

5. E
    Medlem Nivå 2

Visst ska jag ha en lyftare, men jag ska sätta ca 600 kvadrat gips... 240 i tak och runt 400 på vägg. jag tror jag blir less på att stå och sikta in skruv för skruv...
    Förresten så ska jag ha 10mm spån bakom på alla väggar. Tror du man kan köra det med spikpistolen?

6. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16

Skruva spånplattan med 25-30mm spånskiveskruv...och limma mot reglarna. Detta ger en jäkligt stabil vägg. Lite mer jobb förstås.

7. T
    Medlem Nivå 8

skruv i vägg osså, har precis svurit över spikad gipsvägg gjort på 60talet hos mina föräldrar...

skulle mer säga att en bra skruvdragare är att föredra... automat är mer lyx 8)

samtidigt så är det en minimal investering om man ska bygga sin egen kåk, ångrar bittert att jag inte la ner en 30k på verktyg innan vi började renovera

8. B
    Medlem Nivå 4

Jula har en gipsskruvare för 295kr väldigt prisvärd och funkar bra! Skruv på band alltså.

Ett tips bara!

9. M
    Medlem Nivå 2

En go enpetare gör jobbet till ett nöje och ett bättre resultat. jag skulle inte tvekat en sekund om jag skulle sätta så mycket gips.