Byggahus.se
Jag tänkte sätta lite fusksten sovrummet. De jag bestämt mig för är en stenimitation av gips, Klimex Limburg.

Enligt anvisningarna ska dessa sättas med fix, precis som en riktig kakelplatta. Men eftersom jag ska sätta dem i sovrummet vill jag slippa hålla på och blanda fix och slabba. Det finns väl färdigblandad fix eller lim som är för kakelplattor?
Vad kan ni rekommendera då?

huggan skrev:
Detta funkar fint. Men finns många lim från olika tillverkare.

[länk]
Det vore ju grymt smidigt om man kunde använda ett sånt lim istället för att hålla på med fix. Frågan är hur många patroner som skulle gå åt. Kanske blir snordyrt? Ska kakla 14 kvm.

C
Känns som att röra ihop lite fix är den enkla biten. Underlaget skall ju förberedas och plattorna kapas till och putsas.

cpalm skrev:
Känns som att röra ihop lite fix är den enkla biten. Underlaget skall ju förberedas och plattorna kapas till och putsas.
Underlaget är gips som bara behöver primas. Plattorna är som sagt gips. Dom behöver inte putsas och man kapar dem med en kap/gersåg. Så den biten är ganska smidig.

Finns massor med olika lim. Ligger väl runt 50:- för en del sorter.

C
Anna1984 skrev:
Underlaget är gips som bara behöver primas. Plattorna är som sagt gips. Dom behöver inte putsas och man kapar dem med en kap/gersåg. Så den biten är ganska smidig.
OK, väggen är inte målad/tapetserad nu? Jag kollade in denna video där de beskriver hur baksidan av plattorna skall borstas med stålborste och hur kanterna skall putsas rena från gjutskägg med t.ex. vinkelslip. I videon nämner de även sitt "egna" lim, som jag i och för antar inte skiljer sig i hantering från vanligt fix.

cpalm skrev:
OK, väggen är inte målad/tapetserad nu? Jag kollade in denna video där de beskriver hur baksidan av plattorna skall borstas med stålborste och hur kanterna skall putsas rena från gjutskägg med t.ex. vinkelslip. I videon nämner de även sitt "egna" lim, som jag i och för antar inte skiljer sig i hantering från vanligt fix.
Nej nu är det bara gips på väggen.
Av videon att döma ser det ut att vara lite jobb med puts på baksidan av varje sten (gips). Frågan är om det verkligen är nödvändigt. Hoppas inte.

Var inne på Bauhaus förra veckan och inhandlade fuskgipset. Då avrådde dom från att använda färdigblandad kakellim. Dom sa att "vanlig" fix var bättre till detta.
Är det verkligen så? Trodde inte att det var skillnad på kvalitén på dem bara för att kakellimmet var färdigblandad.

Ingen som vet om det inte funkar lika bra med kakellim eller annan färdigblandad fix?
Vill ogärna lita på något som nån från Bauhaus har sagt.

Redigerat:
Anna1984 skrev:
Men eftersom jag ska sätta dem i sovrummet vill jag slippa hålla på och blanda fix och slabba.
Du kan väl "slabba" utanför sovrummet, utomhus tex. Sen bara bära in hinken, det är väl knappast någon skillnad på en färdigköpt hink eller en blandad hink när den väl är i rummet. :) :)

( om jag inte missminner mig köpte du ju en blandare på Jula så grejorna har du ju :) )

Redigerat:
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
oceanis skrev:
Du kan väl "slabba" utanför sovrummet, utomhus tex. Sen bara bära in hinken, det är väl knappast någon skillnad på en färdigköpt hink eller en blandad hink när den väl är i rummet. :) :)

( om jag inte missminner mig köpte du ju en blandare på Jula så grejorna har du ju :) )
Visst är det. Men jäkligt mycket bekvämare att bara öppna locket på en burk och börja köra, istället för att springa ut och blanda hela tiden.

Ingen som kan lämna något förslag på färdigblandad vit fix som passar för det här ändamålet?

Anna1984 Anna1984 skrev:
Ingen som kan lämna något förslag på färdigblandad vit fix som passar för det här ändamålet?
Vad blev det i slutändan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.