3 085 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Sätta fusksten av gips?
Jag tänkte sätta lite fusksten sovrummet. De jag bestämt mig för är en stenimitation av gips, Klimex Limburg.
Enligt anvisningarna ska dessa sättas med fix, precis som en riktig kakelplatta. Men eftersom jag ska sätta dem i sovrummet vill jag slippa hålla på och blanda fix och slabba. Det finns väl färdigblandad fix eller lim som är för kakelplattor?
Vad kan ni rekommendera då?
Enligt anvisningarna ska dessa sättas med fix, precis som en riktig kakelplatta. Men eftersom jag ska sätta dem i sovrummet vill jag slippa hålla på och blanda fix och slabba. Det finns väl färdigblandad fix eller lim som är för kakelplattor?
Vad kan ni rekommendera då?
OK, väggen är inte målad/tapetserad nu? Jag kollade in denna video där de beskriver hur baksidan av plattorna skall borstas med stålborste och hur kanterna skall putsas rena från gjutskägg med t.ex. vinkelslip. I videon nämner de även sitt "egna" lim, som jag i och för antar inte skiljer sig i hantering från vanligt fix.Anna1984 skrev:
Nej nu är det bara gips på väggen.cpalm skrev:OK, väggen är inte målad/tapetserad nu? Jag kollade in denna video där de beskriver hur baksidan av plattorna skall borstas med stålborste och hur kanterna skall putsas rena från gjutskägg med t.ex. vinkelslip. I videon nämner de även sitt "egna" lim, som jag i och för antar inte skiljer sig i hantering från vanligt fix.
Av videon att döma ser det ut att vara lite jobb med puts på baksidan av varje sten (gips). Frågan är om det verkligen är nödvändigt. Hoppas inte.
Var inne på Bauhaus förra veckan och inhandlade fuskgipset. Då avrådde dom från att använda färdigblandad kakellim. Dom sa att "vanlig" fix var bättre till detta.
Är det verkligen så? Trodde inte att det var skillnad på kvalitén på dem bara för att kakellimmet var färdigblandad.
Är det verkligen så? Trodde inte att det var skillnad på kvalitén på dem bara för att kakellimmet var färdigblandad.
Du kan väl "slabba" utanför sovrummet, utomhus tex. Sen bara bära in hinken, det är väl knappast någon skillnad på en färdigköpt hink eller en blandad hink när den väl är i rummet.Anna1984 skrev:
( om jag inte missminner mig köpte du ju en blandare på Jula så grejorna har du ju
Redigerat:
Visst är det. Men jäkligt mycket bekvämare att bara öppna locket på en burk och börja köra, istället för att springa ut och blanda hela tiden.oceanis skrev:
Liknande trådar
-
Sätta fast golvgips på betong underlag
Hustillverkare -
Sätta gips över målad ytterpanel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sätta upp 15kg spegel med EN skruv i OSB Gips, vad för skruv?
Sätta upp tunga hyllor på trippelgips på betong
Sätta gips direkt över tapet?
Färg, Måla & Tapetsera