Byggahus.se

Sätta fast taklister på betongvägg

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hur gör man det? enklaste är väl att limma. slipper då förborra i betong.??

2. T
    Medlem Nivå 6

Re: Sätta fast taklister på betongvägg

Om du vill hålla dem tills de fastnar så.

3. Z
    Medlem Nivå 8

Så här gör man du... Smältlim och montagelim...Det första torkar fort det senare håller.....

4. Fasting65
    Medlem Nivå 11

montagelim... menar du pl400 exempelvis? Har du något favvolim?

5. T
    Medlem Nivå 5

Fäst dem i taket?
    (beror på vilken typ av list du använder.....)

6. B
    Medlem Nivå 1

smältlim.. kanontips, varför har ja inte tänkt på det. Slipper då vänta på montagelim att torka. tackar.

7. Z
    Medlem Nivå 8

Finns massor av montage lim pl400 är ingen favorit...FInns bättre produkter gillar maxibonds sen har bostik ett bra lim...Nu va det ett tag sedan jag limmade..

8. S
    Medlem Nivå 2

Tipset fråm MrZ är kanon, fick själv tipset för några år sedan. Man skall helst vara två och det får gå undan lite speciellt om du har lite längre lister, limmet torkar ju snabbt!! Man får ta ganska rikligt men inte så att man trycker fram nått på tapeten. Man får bara ett försök att få det rätt därför är det bra att vara två! Man lär sig efter de första misstagen. :D

9. W
    Medlem Nivå 1

Hej
    Kan man inte spika fast skugglisterna med betongspik? Eller är detta svårare/jobbigare än att limma?

Sen har jag sett hos vänner att taklisterna är satta några millimeter ner från taket så att man ser springan mellan list och tak. Ska man göra så eller???

10. S
    Medlem Nivå 2

Visst kan man spika upp brälapparna med betongspiken, kräver ju oftast att man för borrar och pluggar, lätt att det inte blir rakt och exakt då.
    Smält lim funkar mycket bra på lättare lister och montagelimmet på större men kräver stöttning i ett par timmar. Här finns det en djungel av limmer och fabrikat svårt att få rätt!! En regel är köp inget billigt!
    Själv är jag ingen Fan av skugglister och glipor på listerna, så man har fått nytta av mängd rabbaten på latex/målar fogen. ;)

http://www.casco.se
    http://www.sika.se/index.com?get=simple_item&action=view&id=291&lang=se

11. V
    Medlem · Nivå 6

PLASTIC PADDING, Montage.
    Jag limmade upp lister med det.
    Fäste direkt (gick att justera några minuter efteråt) och ingen stöttning behövdes.

12. T
    Medlem Nivå 1

Använde plastic paddings montage lim i helgen till mina taklister fungerar perfect. Kan verkligen rekommendera det

13. C
    Medlem Nivå 2
    Vilket av deras lim var det?