Bygger ett litet oisolerat vidbuggt skjul bredvid en Friggebod, och takåsarna på skjulet går in under friggebodens takfot med kanske 10cm till godo på höjden (Ville komma så nära som möjligt både för att få ståhöjd i skjulet och för att förhindra att det blir en stor snöficka).

Nu när jag ska sätta sista/högsta 5 brädorna i råsponten så inser jag att jag inte kommer lyckas spika dem pga finns för lite utrymme ovanför att använda en hammare eller rymma en skruvdragare!

Finns det nåt sätt man kan fästa dem nerifrån? De går ju spika/skruva snett underifrån genom takstolarna men är det bästa sättet? Risken är ju att man råkar köra upp en skruvspets på ovansidan. Kanske ska limma dem bara?

Detta är ju extremt inte-så-noga vad gäller hur bra det blir, det är alltså ett förråd det kommer blåsa rakt igenom som bara innehåller typ spadar, jordsäckar och gräsklippare. Marksten på golvet och öppet att blåsa in löv och snö vid fötterna - så en droppe vatten från taket är inte hela världen. Men tänkte om nån har nåt tips för jag ser framför mig hur jag kommer svära en del när jag sätter sista råsponten….

Funderar också på hur man ska lyckas fästa ytpappen i det där trånga utrymmet men det blir nästa problem.

Det finns vinkelskruvdragare.
Det finns vinkelbitschuck.

Bild med en Bosch skruvdragare, Milwaukee spärrskaft, 90-graders vinklad adapter, Wolfcraft vinkelväxel och Milwaukee vinkelskruvdragare från en produktsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruva ihop dem med reglar och sen skjuter du allt på plats och fäster reglarna i takstolarna?

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Skruva ihop dem med reglar och sen skjuter du allt på plats och fäster reglarna i takstolarna?
Tack! Så får det bli.

Byurn Byurn skrev:
Det är nog det enklaste, eller välja färdig råspontlucka

Totte_S
O den lilla biten takpapp kan du väl limma med rikligt med asfaltklister.

F fribygg skrev:
Det är nog det enklaste, eller välja färdig råspontlucka
Tänkte att man då kunde spika råspont från utsidan som vanligt och sen fästa regeln från sidan

Handritad skiss som visar två stolpar med liggande planka ovanpå, där stolparna är fästa med två röda spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se världens mest detaljerade skiss

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.