Sätta dosor bakom liten central?

3k läst  36 svar

1. D
    Medlem Nivå 8
    Brukar man sätta ett par dosor men många stutsar på bakom centralen i mindre installationer typ garage?

De centraldosor jag hittat är väldigt stora för denna lilla installationen.

/Dea

2. D
    Medlem Nivå 8
  3. E
    Medlem · Nivå 21
    Varför ska du ha dosor bakom centralen???

• Laddar…
  4. D
    Medlem Nivå 8
  5. E
    Medlem · Nivå 21
    Det är knappast något vunnet med att ha dosorna bakom centralen, det som blir resultatet är att det i framtiden blir lite besvärligare att se vilka trådar som hör till vilket rör. Så skippa dosorna och bocka ut rören/slangen genom skivan och fäst dom mot en kottling på skivans baksida.

6. D
    Medlem Nivå 8
    Håller med, trodde det räknades som en fullösning att bara vika ut rören.

7. E
    Medlem · Nivå 21
    Den typ av "centraldosa" som du hänvisar till brukar man bara använda när man gjuter in rören i väggen.

8. M
    Medlem Nivå 9
    Bakom centralen ska vara icke brännbar material typ gibs. Jag tror inte det är laglig att ha plast bakom.

9. D
    Medlem Nivå 8
    Tror den typ av plast som används är godkänd

10. E
    Medlem · Nivå 21
    Den plast som används är självslocknande, det är även plasten i dom flesta dosor med undantag av vissa lågprisfabrikat som brinner mycket bra.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    ja det är väl inte andra brandskyddskrav på en (normal) central än vad det är på kopplingsdosor.

12. D
    Medlem Nivå 8
    Kör Elko och Schneider dosor och dom har passerat 850C glödtrådstest så det ska vara ok

13. M
    Medlem Nivå 9
    En kopplingsdosa kan sättas fast på en träregel men inte en elcentral. Det kan uppstå så kallade regnbåge gnistor som är väldigt kraftiga.

14. U
    Medlem Nivå 3
    Så en elcentral fastskruvad på träpanel (läs furupanel i en sommarstuga från 60-talet) är regelvidrig? Monterat en gång av yrkesman.

15. P
    Medlem Nivå 4
    Regnbåge gnistor?

Det har jag aldrig hört talas om, vad är detta?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: