Byggahus.se
Ska flytta en dörr, se bild, så ingången hamnar i hallen och rummet bredvid slipper bli genomgångsrum. Sågade upp och det ser ut så här, huset är från 1909 och i princip alla väggar verkar vara solida med brädor. I ytterväggarna så är de horisontalt liggande men här är det "mindre" plankor och vertikalt. På vinden ovan ligger visserligen en ås men den är avkapad sedan länge i mitten av huset för att ge plats åt skorsten och jag tror därmed inte den bär så mycket av taket. Eller har jag fel? Tacksam för svar och synpunkter.

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0044.JPG
Skapa konto

harry73
Omöjllig att veta med den info vi har. Bilder av vinden skulle hjälpa en del

S
så här skall det vara ovanpå dom stående "stockarna" skall det gå en liggande också.
är bara vind ovanför så skall det funka

harry73 skrev:
Omöjllig att veta med den info vi har. Bilder av vinden skulle hjälpa en del
Det ligger en ås ovanför väggen som jag tror borde ha en ihophållande funktion. Den är dock avkapad när genomgång för köksfläkt och ventilation gjordes så den ihophållande funktionen är nog borta. Inga stag går från åsen upp till taket. Se bilder.

DSC_0042.JPG
Skapa konto

DSC_0043.JPG
Skapa konto

SBH skrev:
så här skall det vara ovanpå dom stående "stockarna" skall det gå en liggande också.
är bara vind ovanför så skall det funka
Öppnade på andra sidan och där är det liggande stockar. Det är en liggande ovan dessa (på vinden) men inget annat än vind. Förstår jag dig rätt att det går att sätta dörr?

S
är det liggande på en sida och stående på andras?

SBH skrev:
är det liggande på en sida och stående på andras?
Ja. Där dörren sitter i nuläget ser man att de liggande är avkapade i samband med att den dörren sattes in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.