Byggahus.se

Sätta dekorsten i hörn

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag vet inte om jag är i rätt del av forumet och ställer frågan, är jag det så ber jag om ursäkt för det.

Nu till frågan...
    Jag ska inom kort sätta upp dekorsten på vår murstock hemma, men har lite funderingar på hur man gör i hörnet av stocken för att det ska bli snyggt. Då stenarna är upp till 4 cm tjocka så kommer det ju bli ett konstigt hörn där de möts, såvida man inte sätter dem överlappande. (se bifogad bild). Tror inte en överlappning blir så snyggt heller, då det kommer bli en konstig synlig skarv av det.

Hur löser man bäst detta på ett snyggt sätt? Ska man kapa dem 45 grader där de möts? Ett jäkla jobb blir ju det :)

Stenarna som ska sättas är ungefär såna här: http://www.bygghemma.se/productimages/a051801/177462/1/290x290/dekorsten-vaggsten-montana-gra.jpg

Redigerat 12 aug 2011 20:58
  2. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Snyggast blir nog 45 graderssågning, men då bör du nog dela, så samma "sten" kommer runt hörnet. Eftersom de är 4 cm tjocka så är nog alternativet till höger det som blir bäst om du inte sågar.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Tack så jättemycket för svar! Har ju innerst inne vetat att en 45 graders kapning blir bäst, men det blir ju en del jobb, så jag tänkte att det fanns nåt annat knep. =)

Det går inte sätta nån form av rundad hörnlist i ungefär samma kulör? Fast det blir inte snyggt kanske. Får nog bli kapning ändå, annars ångrar man sig senare.

4. T
    Medlem · Nivå 9
    Det finns lister i rostfritt som man kan använda.

5. DeEss
    Medlem Nivå 7
    Du har inte kollat så att det finns hörnstenar i samma utförande?
    Jag satte sten på vår murstock i vardagsrummet förra vintern och samma i köket i våras.
    Inte samma stuk som dina, men den tillverkaren hade hörnstenar i sortimentet.
    Vet från när jag letade efter lämplig "sten" att dom billigaste inte fanns i hörnutförande.

//Daniel

6. M
    Medlem Nivå 1
    Jag var inne i en butik igår och det var som DeEss skrev, det finns färdiga hörnstenar. Så det löste ju sig väldigt smidigt. Tack iaf för alla tips och svar! Mycket uppskattat!

PS. Kul att bilden du la upp, DeEss ser ut exakt som mitt kök/vardagsrum...

7. DeEss
    Medlem Nivå 7
    Typhus från 70-talet... Alla är stöpta i samma form, oavsett tillverkare. ;)

Det var ju bra att det löste sig med stenen. :)