Byggahus.se

Sätt att lägga vattenburen golvvärme i träbjälklag

1. S
    Medlem Nivå 6
    Vilket sätt att lägga golvvärmerören är mest prisvärt?

Jag vet att det finns urfrästa spånskivor, sen finns det metallskivor att lägga i och till sist har jag hört talas om någon som flytspacklade fast dem.

Än så länge finns det bara ett träbjälklag så vi kan verkligen välja. Har ni lite tips och kommentarer. Jag har letat på forumet men inte hittat något.

2. J
    Medlem Nivå 4

Re: Sätt att lägga vattenburen golvvärme i träbjäl

Vi lade också in golvvärme i träbjälklag. För att spara höjd osv så fräste vi ner slangen i de rum där klinkern skulle vara. Tar mkt tid och är jobbigt. Rekommenderas ej.
    I de andra rummen lade vi bjälklagsplåtar (hängs upp på cc60 reglar), snabbt enkelt och endast några kronor extra per m2, Rekommenderas. För 15 kr extra per m2 (gämfört med glespanelsplåt) så finns det inget annat alternativ.

/Jörgen

3. B
    Medlem Nivå 10

Finns det nåt som talar för resp. emot någon av varianterna när det gäller risk för uppkomst resp. skadebegränsning/reparation av ev. framtida problem med läckage/vattenskador/fukt eller dyl. ???

//Christina.

• Laddar…
  4. N
    Medlem Nivå 1

Vi hittade ett finskt golvvärmesystem som kunde läggas direkt på vanlig 22 mm golvspån. Slingorna är 10 mm pexslang som läggs tätare än andra konventionella system, detta för att det skall bli en jämnare värme över hela golvet. Låter logiskt.
    Slingorna gick snabbt att installera. Det som tog längre tid var att fylla utrymmet mellan slingorna med 13 mm gipsremsor och sedan spackla ingen.
    Tiden får utvisa om vi valt rätt, snart dax att dra igång inför hösten och vintern.
    Mer info kan du hitta på: www.warmia-sverige.se
    Lycka till

5. S
    Medlem Nivå 6

Tack för tipsen!

Skall ringa Törefors och se om de är billigare än Rinkaby på värmeplåtar. Sen får man väl göra ett överslag och se vad det kostar att lägga gipsskiveremsor och gjuta fast slangarna (det är väl så Varmia gör). Troligtvis är det billigast med gipset, men det låter ju lite jobbigare också.

6. L
    Medlem Nivå 1

Jag la golvvärme kasseter från Wirsbo (finns hos Rinkaby) mellan bjälkarna. Det kan jag rekomendera, enkelt och snabbt.

7. S
    Medlem Nivå 6

Nu har jag kollat med Törefors golvvärme och det skulle kosta ungefär 20000 inkl. moms och leverans för 100 kvm yta, fyra slingor, en fördelare och två termostater.

Deras lösning är att man först har golvspån, sedan glespanel och sen lägger man plåtar ovanpå. Sen kan man lägga parkett direkt ovanpå och skall man klinkra så får man ha golvgips också. Hos Energijägarna (som levererat vår grund och dess golvvärme) kostar golvvärme det dubbla, men deras lösning är att man först lägger golvspån och sedan skivor med frigolit och plåtar, ovanpå det 13 mm golvgips och sedan parkett, eller om man klinkrar både 6 mm gips och sen 13 mm gips. Anledningen att de vill ha ett sånt golv är att det skall bli tyst och att trägolvet inte skall knarra. Nu skall jag kolla Wirsbos priser jämfört med Törefors och se vad som är billigast. Jag antar att man kan lägga gips även på andra lösningar än Energijärgarnas.

Hur har ni gjort? Är gips ovanpå onödigt? Att det bygger lite i höjd gör inget för vi har ryggåstak så det blir högt nog ändå.

8. M
    Medlem Nivå 1

Jag är i stadiet; träbjälklag cc60, (cc30 (överkurs) badrum samt hall(klinker)) sen på det gles, 28X70 cc200. I med slang och plåtar. Enkelt men inte lika enkelt som frässpån att lägga. Kan rekomenderas om man är emot spån och pris. Konstr. är självbärande. Men sen blir det lite funderingar.

I köket tänkte vi ha gummimatta. Men valet står mellan 13mm g.gips(skruvad) el 12mm golvspån(flytande). Håller det m 13 gips? Tips på bra lösning? Vill ej bygga för högt/trögt/luftigt etc då värmetransporten bromsas. Bra övergång/höjd mellan golven eftersom det är öppen planlösning.

I övrigt blir det parkett direkt men där klinkern ska läggas är det många giv, hall badrum. 13 + limmad 6:a gips(låter bäst m a p värmen), trad. 22spån+13gips(sämre värmeledning) eller 13X2gips limmad med urtag för brunnarna. Ngn som provat annan lösning?

//mate

9. A
    Medlem Nivå 5
    Vet att det var länge sedan ni gjorde det här men hur tycker ni att det har fungerat?

10. H
    Medlem Nivå 5

Okej men det lät väldigt skumt med först golvspån och sen gles/plåtar..
    Jag reglar upp nya golvreglar cc60 sen lägger jag gles och plåtar. På detta får jag enligt reglerna lägga 14mm parkett och uppåt utan något mer. Men jag väljer att ovanpå plåtarna lägga golvspån för att sen kunna välja vilket golv jag vill. Där det skall vara klinker reglar jag antingen cc 30 å lägger golvgips eller cc 60 men då med både golvspån och gips.
    Billiga plåtar finns på
    Billigt VVS.se tror jag det heter.. Lycka till!