Byggahus.se

Särkullebarn - bo-kvar-försäkring

1. FlitigaLisa
    Medlem · Södermanland · 1 318 inlägg

FlitigaLisa

Medlem
    Låter toppen!
    MEN om man som jag sen flera år är sjukskriven kan man inte teckna varken bo-kvar eller andra tryggheter. Visst kan jag fortfarande teckna på min man, som du gjort och det har även vi.
    Så mitt tips är att alla ni som är friska, teckna sjukfallsförsäkring som täcker upp er inkomst när ni blir långtids sjukskrivna. Idag får man 77,6% av sin sjukpenninggrundade inkomst (SKI) och den baseras på max 24 558 kr brutto, det ger max 730 kr/dag innan skatt. Bestämmer sig sen FK för att göra sjukersättning av er sjukskrivning blir inkomsten ännu lägre... 60 % av SKI. Som ni inser blir det inte mycket att leva på. Ibland undrar jag om detta är statens sätt att få ut oss sjukskrivna på arbetsmarknaden...

2. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Re: Särkullebarn - bo-kvar-försäkring

Lite sidospår kanske...men på tal om särkullebarn... se först och främst till att halva fastigheten verkligen är skriven på var och en av er.

Vi hade bouppteckning efter min far i förra veckan. Mina föräldrar gjorde en sk bodelning under äktenskap i slutet av 90-talet, i enda syfte att skriva över halva fastigheten på min mor. Folksams jurist tog glatt betalt och drog upp avtal osv, men skickade aldrig in ansökan om ny lagfart, trots att hon enligt faktura tagit betalt för lagfartsavgift!

Nu fanns det inga särkullebarn, men hade det gjort det så hade mamma fått flytta.

Det är mycket att tänka på.

Berit

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.