32 112 läst · 216 svar
32k läst
216 svar
Sänkte ni er elförbrukning december 2022, jämfört med december 2021?
Dec. 2021: 2016kwh
Dec. 2022: 1346kwh
Blir väll en minskning på 31% eller så om jag räknat rätt?
Direktverkande el. Kör dock bara 2 element på övervåningen på grundtemp, då dom rummen stängs när vi jobbar, så inte hunden är där.
På bottenvåning är det endast luftpump 15år gammal och en kamin med täljsten som står för värmen.
Gissar att det som påverkat mest är ny vindpapp, drevat runt fönster och fönsterrenovering med 4mm energiglas i innerbågar och nya tätlister som gjort skillnad.
Jo just det! Och en rötskada i stommen under ett fönster som är fixat. I år har vi haft bättre komfort än första vintern vi bodde här.
Inte konstigt då rötskadan var ca. 60x25 stor och helt öppet till skivan inne.
Vi är nöjda med resultatet iaf
Dec. 2022: 1346kwh
Blir väll en minskning på 31% eller så om jag räknat rätt?
Direktverkande el. Kör dock bara 2 element på övervåningen på grundtemp, då dom rummen stängs när vi jobbar, så inte hunden är där.
På bottenvåning är det endast luftpump 15år gammal och en kamin med täljsten som står för värmen.
Gissar att det som påverkat mest är ny vindpapp, drevat runt fönster och fönsterrenovering med 4mm energiglas i innerbågar och nya tätlister som gjort skillnad.
Jo just det! Och en rötskada i stommen under ett fönster som är fixat. I år har vi haft bättre komfort än första vintern vi bodde här.
Inte konstigt då rötskadan var ca. 60x25 stor och helt öppet till skivan inne.
Vi är nöjda med resultatet iaf
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fönsterrenovering"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 629 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 629 inlägg
Nej men har räknat ut att kostnaden för mina 1 059 kWh blir 1 773:- inklusive "allt" d.v.s. elhandel, överföringsavgift, elskatt, fast avgift och så moms på det.T Tompa_79 skrev:
(Betalar nätkostnaderna och elskatten per kvartal men har räknat ut siffrorna för december).
Sänkt med 22,5 %
4112 dec 2021
3183 dec 2022
4112 dec 2021
3183 dec 2022
Är själv rätt imponerad. Införskaffade mig ett par tofflor och en värmefilt istället och frös. Luftluften gick för fullt. Värmen i radiatorerna var av fram till vi hade 14,5 grader inne den 9e, då gav jag upp och slog på även det...
Imorgon levereras vår nya luftvatten!
Imorgon levereras vår nya luftvatten!
Gick från 911kwh 2011 till 758kwh 2012 en sänkning med drygt 16 % om jag räknat rätt. Dock ska tilläggas att 2012 har jag elbil med men bara laddat en gång med 34kwh hemma under december. Värmer en villa med källare från 58 med bergvärme 125m2 per plan. Bytt fönster och all isolering i väggar och bjälklag dock inte vinden. Eldat några timmar varje kväll i braskaminen både 2011 och 2012. 2012 har jag sänkt inomhus temperaturen med 1.5grader till ca 20grader och värmen på varmvattnet går på ekonomi.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg