Byggahus.se

Sänkning av tak

634 läst  8 svar

1. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Nuvarande takhöjd är ca 2500 mm. Planerar att sänka det för att fälla in LED-downlights. Sänkning bör bli max 100 mm. Alltså färdig takhöjd ca 2400 mm.

Ytan som ska sänkas är väl i runda slängar 50 kvm. Blir enhetlig sänkning i badrum, hall, kök, vardagsrum. De två sovrummen har jag inte tänkt att sänka taket i.

Nu till mina funderingar:

- regelverk, trä eller stål?
    - c/c avstånd, 300 eller 600?
    - regeldimension, 45 eller 70?
    - regelinfästning, tak eller vägg?

Kom gärna med era förslag.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Två viktiga förutsättningar: Vad finns i taket idag? och Vad vill du att det sänkta taket ska ha för ytskikt? Jag antar att du inte är intresserad av nedpendlade undertak i modulsystem?

3. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Vill du minimera sänkningen så finns det fina downlights som nöjer sig med ett inbyggnadsdjup på 28 mm, blir toppen om man reglar ned med 28x70 mm glespanel. Men om det är tillämpligt beror förstås på det Justus har frågat.

• Laddar…
  4. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Det finns en lampa i taket :rofl:
    Skämt åsido, taket är solid armerad betong 200 mm. Väggarna likaså.
    Till ytskiktet tänkte jag använda vanliga gipsskivor så målad yta blir slät och fin.

Elektrikern hade velat se en sänkning på i alla fall 100 mm. Men jag nöjer mig med den minsta sänkningen. Hittat downlights som kräver 35 mm + 13 mm gips = 48 mm

Sneglat på dessa, men har ni andra förslag så får ni mer än gärna hojta till.
    https://www.voltus.de/beleuchtung/i...t-premium-coin-3x7-w-eckig-dimmbar-weiss.html

5. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Bifogar planlösning för tydlighetens skull. Streckat område är det som jag tänkt sänka, alltså allting förutom sovrummen.

6. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Jag håller på att sätta dessa i badrum:

http://www.hidealite.se/Produkter/I..._Quick/1511439-2365175.html?variantId=2365152

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    9E1AB346-958D-49AB-9239-5B482A2D220B.jpeg

Det räcker med 28 mm gles till dem. Ca 500 kr/st ink moms. Där får du även plats med vanliga takdosor om du även vill ha vanliga uttag (rekommenderar att ha båda, både för att kunna variera belyningen och för att det är bra med en kopplingspunkt i taket).

Vet du vad som ligger bakom önskan om 100 mm sänkning? Någon gammal räv som tänker varma halogen eller är det även annan utrustning som ska dit?

300 mm mellan glesen är brukligt för att få försumbart nedhäng med en vanlig 13 mm gips. Jag hade satt glesen med spikplugg i taket.

7. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Gammal räv som tänker sig halogen, så då förstår man det. Men inte aktuellt i mitt fall då jag väljer att köra på LED istället. Inget förutom belysningen ska in under taket.

Blir ganska stor spännvidd om man tittar på planlösningen, men det kanske inte spelar någon roll i mitt fall?

8. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Du monterar glesen i taket, vågar inte säga hur tätt det behövs med spikplugg men när jag satt gles i befintligt trätak har jag satt dubbla träskruv varje meter ungefär, kanske lite tätare mest för att det är skoj att skruva :)

9. J
    Medlem · Nivå 22
    Med kombinationen betongtak och gips i undertaket, tycker jag att en träkonstruktion är rätt given. Det finns gott om fästpunkter och gipsen behöver monteras mot något stadigt. För gipsens del räcker det nog med c/c 600 mellan reglarna.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka