10 919 läst · 31 svar
11k läst
31 svar
Sänka temperaturen i ett rum med golvvärme?
Alright, väntat 2 dagar nu, temperaturen ligger på mellan 20.5 till lite över 21 grader. Jag vill som sagt ha ännu lägre, 18-19 grader.
Termostaten i rummet är satt på lägsta, jag har stängd dörr till rummet hela tiden, vad mer kan jag göra? Testa att strypa slingan till mitt rum o efter det så måste man sänka grundtemperaturen(om det inte hjälper) eller? Har jag förstått det rätt att termostaterna bara kontrollerar flödet av vatten o att man har någon grundtemp på vattnet?
Termostaten i rummet är satt på lägsta, jag har stängd dörr till rummet hela tiden, vad mer kan jag göra? Testa att strypa slingan till mitt rum o efter det så måste man sänka grundtemperaturen(om det inte hjälper) eller? Har jag förstått det rätt att termostaterna bara kontrollerar flödet av vatten o att man har någon grundtemp på vattnet?
Redigerat:
Ja, termostat kontrollerar farten på vattnet. Ju långsammare, desto mer hinner den att kylas ner.
Det är inte så att ni har återvinning på luften, typ en ventil i taket som blåser in värme?
Jag tror inte att jag hade uppskattat om någon hade mixtrat med dom dolda inställningarna (inte termostaterna) då dom är satta för att ge huset balans.
Kan du inte bara öppna fönstret dom stunder du inte är i ditt rum, sen stänga när du är där. Tar sin tid att rummet värmer upp sig efter sådan vädring.
Det är inte så att ni har återvinning på luften, typ en ventil i taket som blåser in värme?
Jag tror inte att jag hade uppskattat om någon hade mixtrat med dom dolda inställningarna (inte termostaterna) då dom är satta för att ge huset balans.
Kan du inte bara öppna fönstret dom stunder du inte är i ditt rum, sen stänga när du är där. Tar sin tid att rummet värmer upp sig efter sådan vädring.
Tror inte vi har någon återvinning på luften.Yrrol skrev:Ja, termostat kontrollerar farten på vattnet. Ju långsammare, desto mer hinner den att kylas ner.
Med tanke på att jag "bara" kan få ner temperaturen till 20.5-21 grader på vintern, med termostaten på lägsta.. borde inte det betyda att vi har hög grundtemperatur eller nåt sånt? Hur går det till? Man ställer väl in någon grundtemp på vattnet?
Redigerat:
Vad säger dina föräldrar när du säger "det är så varmt så jag inte kan sova riktigt" ?
Hälsa att dom också skulle bli piggare och mer välmående ifall huset sänktes säg 1 grad. Plus att dom sänker räkningen med 5% (eller om det var 7?).
När man är upp mot 24 grader, då börjar man känna av att det drar kallt från fönster och allt möjligt, så tror man att man måste höja ännumer.. samt att man blir trött i sinnet osv.
En gubbe berättade att han skulle hjälpa ett företag vars personal klaga på att det var kallt, sjukskrev sig. Vad gjorde han? Jo han sänkte temperaturen till normala 21 och när han ett tag senare kom dit igen så sa personalen glatt att det var varmt, sjukskrivningarna sjönk drastiskt. haha.
Vill dom ha det så varm så är ju grundtemperaturen rätt.
En termostat ska inte kunna stänga av helt, tror jag.
Om du inte har tallrik i taket som blåser in luft i rummet då har du inte återvinning.
Däremot kanske du har en varm källare under dig som också värmer ditt rum.
Du måste nästan ta kort på vad för saker ni har för få mer råd.
Men det är nästan bättre du smygpillar på värmekällan än att du börjar skruva på skumma skruvar och annat. - tycker jag iaf som vet vilket projekt det är att få balanserat flöde i alla rummen.
Hälsa att dom också skulle bli piggare och mer välmående ifall huset sänktes säg 1 grad. Plus att dom sänker räkningen med 5% (eller om det var 7?).
När man är upp mot 24 grader, då börjar man känna av att det drar kallt från fönster och allt möjligt, så tror man att man måste höja ännumer.. samt att man blir trött i sinnet osv.
En gubbe berättade att han skulle hjälpa ett företag vars personal klaga på att det var kallt, sjukskrev sig. Vad gjorde han? Jo han sänkte temperaturen till normala 21 och när han ett tag senare kom dit igen så sa personalen glatt att det var varmt, sjukskrivningarna sjönk drastiskt. haha.
Om du inte har tallrik i taket som blåser in luft i rummet då har du inte återvinning.
Men det är nästan bättre du smygpillar på värmekällan än att du börjar skruva på skumma skruvar och annat. - tycker jag iaf som vet vilket projekt det är att få balanserat flöde i alla rummen.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jag kan inte golvvärme, har inte sådana avancerade grejer själv.
Men kan man inte stänga sliängan helt?
Termostaten kanske släpper igenom ett "grundflöde" även om den är neddragen till minimum.
Och kan du inte "smyga ner" tempen i hela huset?
22-23°C är hög temperatur, det kostar ju pengar!
Om du kan minska till20-21°C så borde du i alla fall komma ner till 18°C i sovrummet.
Men kan man inte stänga sliängan helt?
Termostaten kanske släpper igenom ett "grundflöde" även om den är neddragen till minimum.
Och kan du inte "smyga ner" tempen i hela huset?
22-23°C är hög temperatur, det kostar ju pengar!
Om du kan minska till20-21°C så borde du i alla fall komma ner till 18°C i sovrummet.
Den metallklumpen borde ju bli lite varm och då värma ditt rum men har svårt att tro det skulle bli så märkbart.lj531 skrev:
Däremot kan du ju ta kort och visa oss. Kanske någon kännerigen den och säger "jamen det är ju bara vrida där så blir den kall"
(för att dina föräldrar inte ska få chock så hade jag nog siktat på 21.5 då blir det lagom att kunna gå utan kläder, eller även att inte dö av värmeslag om man har tröja på sig. Samt så blir det inte så känsligt ifall värdet ute gör en snabb sväng som huset inte hinner rätta sig till)
Ska nog kunna övertala mamma faktiskt att få ner temperaturen i huset med 1 eller 2 grader, det är hon som är frussen av sig o vill ha ganska hög temp.Yrrol skrev:Vad säger dina föräldrar när du säger "det är så varmt så jag inte kan sova riktigt" ?
Tack för den där texten, ska visa morsan haha
Nä, något sånt har vi inte
Smygpilla på värmekällan.. hmm, någon idé vart den är? Eller sitter själva grundvärmen eller vad man ska kalla det i golvvärmefördelaren också o hur funkar det?
Redigerat:
Ja då är frågan hur ni värmer erat hus.
Bergvärme, fjärrvärme, luft->vattenpump, eldar, elpanna.
Är den av nyare slag så handlar det om att pilla i menyer likt mobiltelefonen men är det lite äldre då får man nog veta vad man gör. Pillar man på fel så kanske huset känns varmt vissa dagar för kännas kallt andra dagar.
Eller så kanske ni har någon dosa på väggen där man stället in. Det har moderna jag. Det har gamla hus också.
Jag hade börjat med att ta ett kort på den rörkopplingen du har i ditt rum och laddatupp här.
- är det en väldigt liten ratt utan siffror.. eller en stor ratt med siffror?
- troligen stor, dom känner av din temperatur och justerar sig själva. Då kan man byta till en liten och kanske faktiskt kunna stänga flödet helt.
Är den av nyare slag så handlar det om att pilla i menyer likt mobiltelefonen men är det lite äldre då får man nog veta vad man gör. Pillar man på fel så kanske huset känns varmt vissa dagar för kännas kallt andra dagar.
Eller så kanske ni har någon dosa på väggen där man stället in. Det har moderna jag. Det har gamla hus också.
Jag hade börjat med att ta ett kort på den rörkopplingen du har i ditt rum och laddatupp här.
- troligen stor, dom känner av din temperatur och justerar sig själva. Då kan man byta till en liten och kanske faktiskt kunna stänga flödet helt.
Redigerat:
Här e bild på de, lite utzoomat men man får en idé antar jagYrrol skrev:Ja då är frågan hur ni värmer erat hus.
[bild]
Bergvärme har vi..
Redigerat:
Om du har fördelaren i ditt rum är det säkert så att du har en hel del så kallad ofrivillig värmeavgivning eftersom alla värmerör till övriga rum samlas i fördelaren. Jag har det likadant i mitt kontor här på jobbet och här är alltid 22-23° C trots att jag har termostaten satt betydligt lägre. Man undviker gärna att sätta fördelare i sovrum just pga detta. Bättre att ha den i en hall eller badrum till exempel.lj531 skrev:
Om du satt termostaten väldigt lågt ska den ständigt strypa flödet till den slingan som ligger i ditt rum. Vill du få det svalare i ditt rum så måste du nog sänka hela husets temperatur tyvärr. Precis som andra i tråden mycket riktigt redan kommit fram till.
Jag har trådlösa termostater till min golvvärme och där står det i instruktionen att man ska vara noga var man placerar dom. Hade ett par liggande i fönster och det blev inge vidare eftersom temperaturen där aldrig kom upp i önskad temp och övriga rummet blev väldigt varmt när det var kallt ute.
I detta fall så låter det ju dock som att problemet kan vara alla andra slingor som iaf delvis går i ditt rum innan de kommer till det rum de egentligen ska värma.
Att det skulle finnas ett grundflöde är inte heller säkert. Mitt golvvärmesystem (uponor) har antingen slingan fullt öppen eller fullt stängd och pulsar alltså ut värme. Behövs inget värme så är slingan stängd om man nu inte valt den slingan som bypass.
Är en hel djungel med golvvärme har jag fått lära mig.
/Ola E.
I detta fall så låter det ju dock som att problemet kan vara alla andra slingor som iaf delvis går i ditt rum innan de kommer till det rum de egentligen ska värma.
Att det skulle finnas ett grundflöde är inte heller säkert. Mitt golvvärmesystem (uponor) har antingen slingan fullt öppen eller fullt stängd och pulsar alltså ut värme. Behövs inget värme så är slingan stängd om man nu inte valt den slingan som bypass.
/Ola E.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jag tror det är dags nu att vi tänker lite utanför boxen 
Du vill ha svalt, men ditt rum är varmt.
Föräldrarna vill ha varmt, så du kan inte sänka värmen generellt.
Byt sovrum med föräldrarna då :wow:
Du vill ha svalt, men ditt rum är varmt.
Föräldrarna vill ha varmt, så du kan inte sänka värmen generellt.
Byt sovrum med föräldrarna då :wow:
"I detta fall så låter det ju dock som att problemet kan vara alla andra slingor som iaf delvis går i ditt rum innan de kommer till det rum de egentligen ska värma." Finns det något man kan göra åt det då? Pappa nämnde något om isolering, att det kanske kunde hjälpa..ola.eriksson skrev:Jag har trådlösa termostater till min golvvärme och där står det i instruktionen att man ska vara noga var man placerar dom. Hade ett par liggande i fönster och det blev inge vidare eftersom temperaturen där aldrig kom upp i önskad temp och övriga rummet blev väldigt varmt när det var kallt ute.
/Ola E.