Byggahus.se

Sänka temperaturen i ett rum med golvvärme?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hur gör man detta? Har 22-23 grader i mitt rum för tillfället men vill ha 18-19 då jag känner att jag sover mycket bättre i ett kallt rum.

Det känns inte som om det gör någon skillnad att dra ner termostaten till lägsta nivå.

2. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Sänk temperaturen i huset?

3. L
    Medlem Nivå 1
    Tror ej det uppskattas, bara jag som vill ha sänkt temperatur i mitt sovrum, tror inte mina föräldrar vill ha 18-19 grader i hela huset :)

Det måste väl gå o sänka i enskilda rum? :surprised:

4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Gör det stegvis så kommer de inte märka nåt.

5. L
    Medlem Nivå 1
    Nja, det tror jag nog skulle märkas. Dom gillar varmt så det tänker jag inte ta ifrån dom :) Frågan var hur man sänker värmen i ett enstaka rum.

• Laddar…
  6. F
    Medlem Nivå 5
    Det borde räcka med att dra ner termostaten. Men man kan ta av termostaten och skruva dit en plast hatt så att man säkert har dragiot ner till 0. Det finns också en strypning på returen som man kan strypa. Eller öppna fönstret.

• Laddar…
  7. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Vad är det för termostat du har och vad är det för golvvärme?

8. L
    Medlem Nivå 1
    Fixar_Krille: Alright.. läste nu att det kan ta ett tag innan tempen går ner, sänkte till 0 för 5 timmar sen o tempen e fortfarande densamma men det kanske tar längre tid? Vad är returen för något? Sorry, e helt ny på sånt här haha.

Nyfniken: Termostaten är en liten fyrkantig av märket Roth. Golvvärmen är av typen vattenburen. Antar att det var det du menade? :d

Redigerat 11 jan 2015 22:20
  9. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Du får räkna med att det tar ett dygn innan du märker någon förändring, när du har sänkt tempen på termostaten.

• Laddar…
  10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Har varje rum en separat slinga?
    Vad händer i så fall om du stänger slingan till ditt rum helt?
    Och låter sovrumsdörren stå stängd hela dagarna.

Vi har inte golvvärme hos mig, bara en LLVP i hallen.
    Men hustrun vill ha 16°C i sitt sovrum, medan jag vill ha mer normala 20°C.
    (Skilda sovrum för hon påstår att jag snarkar, fånigt va :p )

På sommarhalvåret får hon ha sitt fönster (mot norr) öppet (med myggnät),
    men på vintern så räcker det med att hålla dörren stängd.

11. A
    Medlem · Nivå 19
    Kanske självklart, men har du dörren till rummet stängd? Är dörren öppen kan du stänga av värmen helt och det blir inte mer än någon enstaka grad kallare. Med stängd dörr och nedskruvad termostat borde temperaturen sjunka på max ett dygn.

12. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Om du vill ha 4 grader kallare i ditt rum jämfört med resten av huset så behöver du även se till att din dörr alltid är stängd, annars är det svårt att få till så stor skillnad.

13. L
    Medlem Nivå 1
    Japp, varje rum har separat som ska vara styrd av termostaterna enligt fadern min :) Har inte haft stängd dörr så det kanske är ett problem(ingen dum fråga med andra ord Avemo).

Testar först o vänta nåt dygn o se om temperaturen går ner, återkommer ifall det inte händer något! Tack för hjälpen.

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag misstänker att det tar längre tid än ett dygn.
    Värmen sprider sig ju i betongen från omkringliggande rum,
    så de försöker kanske kompensera att det är kallt "hos grannen" :)

Och välkommen till Bygga Hus-forumet lj531!

15. L
    Medlem Nivå 1
    Alright, makes sense! Jag väntar o ser ett tag helt enkelt :)

Tack så mycket :)