Byggahus.se

Sänka tak i badrum. Reglar på kakel?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag skulle vilja ha hjälp med att överväga om det är värt att sänka taket i detta duschrum för att installerar spotlights. Det sitter kakel på väggarna och bak kaklen är det mur och tegelsten. Tanken är att, om möjligt, sänka taket cirka 20 cm, så att taket går precis under den nuvarande ventilationen. Sätta reglar genom kaklet, montera upp gipsskiva och spackla.

Tacksam för allt hjälp jag kan få. Alternativet blir att måla taket och sätta upp en ny lampa.

Vänligen,

Jimmy

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Hej, och välkommen..
    Det kan väl bli mycket bra. Lite spotlights istället för nuvarande belysning kan säkert ge rummet ett lyft.
    Tänk på att återmontera ventilationen, och kanske bygga en inspektionslucka.
    Se till att hela konstruktionen sitter fast rejält.
    Och vidtala elektrikern så att han är med på installationen.

3. J
    Medlem Nivå 1

Tack för svar! Jag tror också att det kommer höja hela känslan i badrummet. Min oro är bara att sätta reglarna i kaklet, då jag aldrig har gjort det tidigare. Vill inte att det ska bli sprickor och liknande. Om man är relativt händig så ska det gå fint?

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Borra igenom kaklet med särskilt kakelborr, och så försiktigt vidare med betongborr.
    Alternativet kan kanske vara att hänga det i taket. Finns rör där?

5. S
    Medlem · Nivå 12
    fast 20cm är ju ganska mycket så det beror ju mer på vad det är för takhöjd nu? Ny belysning kommer ju inte göra det bättre om man nästan får taket i skalpen.........

6. J
    Medlem Nivå 1
    Inga problem med takhöjden. Nuvarande höjd är 2.80 cirka.