9 095 läst · 26 svar
9k läst
26 svar
Sänka tak för att fälla in spottar. Vad använder man för reglar?
Halloj!
För att sänka ett tak inne i en liten toalett på 110 x 160cm så krävs inte mycket material, reglar gips och gipsskruv. Men vilka reglar bör man använda ?
Jag förstår principen, man reglar längs väggarna (Rött på bilden) så nedsidan av regeln matchar den höjd man vill ha det nya taket på. Sen tvärreglar (Grönt på bilden) man för att få skivan stabil. 2st borde räcka i mitt fall. Använder man vanlig plåtregel? 70mm eller vad är normalt ? På båda reglarna?
Spotten bygger ca 40mm.
Gips? Vanligt gips som man skär till och skruvar fast?
Sen såklart spackel etc och måla.
Jag känner att momentet i sig är rätt enkelt men vill inte tabba mig med att köpa fel typ av regel och så. Sånt där kan jag inget om, vad man bör använda för material etc.
Så bidra gärna med det jag missat.
För att sänka ett tak inne i en liten toalett på 110 x 160cm så krävs inte mycket material, reglar gips och gipsskruv. Men vilka reglar bör man använda ?
Jag förstår principen, man reglar längs väggarna (Rött på bilden) så nedsidan av regeln matchar den höjd man vill ha det nya taket på. Sen tvärreglar (Grönt på bilden) man för att få skivan stabil. 2st borde räcka i mitt fall. Använder man vanlig plåtregel? 70mm eller vad är normalt ? På båda reglarna?
Spotten bygger ca 40mm.
Gips? Vanligt gips som man skär till och skruvar fast?
Sen såklart spackel etc och måla.
Jag känner att momentet i sig är rätt enkelt men vill inte tabba mig med att köpa fel typ av regel och så. Sånt där kan jag inget om, vad man bör använda för material etc.
Så bidra gärna med det jag missat.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!P Pin skrev:
Takduk? Vad är det?
Hade tänkt mig försöka på att få dit en hel gipsskiva utan skarv, men det kanske är lite för svårt?
Låter som det skulle funka bra med 45mm plåtregel.
”Lågbyggande, effektiv och tiltbar downlight, anpassad för montage i glespanel 28mm och godkänd för montage direkt mot isolering.
MÅTT OCH INSTALLATION
Driftsmiljö Inomhus / badrum (tak område 1), Utomhus
IP-klass 44
Skyddsklass II
Montage Infällt
Infästning Montagefjäder
Taktjocklek Intervall (mm) 3-26
Brandsäkerhetsmärkning Godkänd för montage i isolering
Skyddskåpa 7466700, 7466701, 7466702
Godkännandemärkning CE, SELV
Glödtrådstest IEC 695-2-1 (°C) 650
Höjd (mm) 41
Diameter (mm) 95
Vikt (kg) 0,262
Min. inbyggnadsmått (mm) 170x120x38
Höjd infälld del (mm) 38
Höjd utvändig del (mm) 3
Håltagning Ø (mm) 83-85”
Moderator
· Stockholm
· 54 141 inlägg
Du kanske behöver lite mer att fästa gipset i. Man brukar ha som "sämst" cc40 på glespanel (ofta 28x70mm) som skruvas i reglarna. Om man istället väljer cc30, så behöver man inte ha glespanel "på tvären" i kortändarna. Fäster du skivan med glesare reglar/panel, så kommer den att hänga ned.
Glespanelen behöver sitta fast i reglar, med ett cc avstånd som jag inte kommer ihåg, men kanske cc60, om du väljer 28x70 gelspanel.
Du kan hitta konstruktionerna i dokumentation hos gipstillverkarna. Norgips tittade jag på sist jag läste på, då hade Gyproc lagt sina instruktioner på sidor man var tvungen att logga in på. Men det är en del år sedan.
Lampan du beskriver är det en halogenlampa, eller LED?
Glespanelen behöver sitta fast i reglar, med ett cc avstånd som jag inte kommer ihåg, men kanske cc60, om du väljer 28x70 gelspanel.
Du kan hitta konstruktionerna i dokumentation hos gipstillverkarna. Norgips tittade jag på sist jag läste på, då hade Gyproc lagt sina instruktioner på sidor man var tvungen att logga in på. Men det är en del år sedan.
En sorts fiberväv att måla påTekniker skrev:
Tack!
Takduk? Vad är det?
Hade tänkt mig försöka på att få dit en hel gipsskiva utan skarv, men det kanske är lite för svårt?
Låter som det skulle funka bra med 45mm plåtregel.
”Lågbyggande, effektiv och tiltbar downlight, anpassad för montage i glespanel 28mm och godkänd för montage direkt mot isolering.
MÅTT OCH INSTALLATION
Driftsmiljö Inomhus / badrum (tak område 1), Utomhus
IP-klass 44
Skyddsklass II
Montage Infällt
Infästning Montagefjäder
Taktjocklek Intervall (mm) 3-26
Brandsäkerhetsmärkning Godkänd för montage i isolering
Skyddskåpa 7466700, 7466701, 7466702
Godkännandemärkning CE, SELV
Glödtrådstest IEC 695-2-1 (°C) 650
Höjd (mm) 41
Diameter (mm) 95
Vikt (kg) 0,262
Min. inbyggnadsmått (mm) 170x120x38
Höjd infälld del (mm) 38
Höjd utvändig del (mm) 3
Håltagning Ø (mm) 83-85”
Kanske överkurs
H hempularen skrev:Du kanske behöver lite mer att fästa gipset i. Man brukar ha som "sämst" cc40 på glespanel (ofta 28x70mm) som skruvas i reglarna. Om man istället väljer cc30, så behöver man inte ha glespanel "på tvären" i kortändarna. Fäster du skivan med glesare reglar/panel, så kommer den att hänga ned.
Så metallreglar runt om sen glespanel med ca 40cm cc? Klarar man sig att bygga som jag ritat då? Eller behöver man bygga i låda ledderna? Blir väl tre om jag räknar rätt?
CC BYGGMÅTT
0cm metallregel
40cm glespanel
80cm glespanel
120cm glespanel
160cm metallregel
Redigerat:
Det är betongtak, så jag har rätt fria händer. Förutom att undvika att pricka kanalisationen till elen om jag borrar uppåt i betongen.T TheGame skrev: