Har en badrumsspegel från INR, och är väldigt nöjd med den förutom att den är i ljusaste laget. Spegeln är inte dimbar utan gjort för att kopplas till en brytare. Men när jag kikar på baksidan så ser jag att det är vanliga LED-lister och transformatorer.
Finns det något enkelt sätt att dimma ner, behöver ingen möjlighet att justera ljusstyrkan utan skulle kunna tänka mig att löda ett motstånd för att sänka ljusstyrkan något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan man se en av de två identiska transformatorerna.
Vilken typ av motstånd bör jag använda för detta, tänkte självklart koppla detta efter transformatorn (på 12V sidan).
så då är vi framme vid den fasta belysningen i badrummet
är det bara en 12V LED-list som sitter där? jag skulle överväga:
-- om jag inte är rädd om eventuell produktgaranti
-- om det finns plats
-- om det inte blir alltför blött/kondensigt
-- om jag klarar att kapa klenspänningsledningar och koppla in en liten modul
så skulle jag pröva att sätta in en pulsbreddsreglerare, till exempel https://www.amazon.se/Motorvarvtals...lsreguleringsmodul-säkringsrör/dp/B08RB4MCQ6/
12V in -- relgerad 12V ut, med möjlighet att ställa in ljusnivån från av till max och välja en nivå man tycker passar
jag tror dessvärre inte att det fungerar med att sätta en Plejd på den spegeln... drivdonet klarar ingångsspänningar på 100-240 volt, så den levererar gissningsvis ut 12V på sekundärsidan oavsett vilket världskrig som pågår på primärsidan
mitt förslag med den varierbara pulsbreddsregleraren var inte att man regelbundet ska dimma spegelns ljus uppåt/neråt, utan som ett bekvämt (och ekonomiskt hanterbart) sätt att pröva ut rätt nivå på ljuset i stället för att koppla in ett antal dioder i serie "nä, det var för lite, vi kopplar in en till; och en till; och en till; nä det blev för mycket ta bort den sista"
Nej, transformatorerna är inte dimbara.
Jag vill inte kunna dimma manuellt, utan endast sänka det permanent. Att ha en justering på varje transformator gör det bara svårare att få till samma ljusstyrka. Därför gillar jag idén med dioder.
Tänk bara på att strömmen (=ljusstyrkan) inte varierar linjärt med spänningen. Så varje extra diod (eller motstånd) sänker inte ljusstyrkan lika mycket som den förra. Man kan behöva experimentera lite för att få den ”perfekta”ljusstyrkan.
Men svårt är det inte om man kan löda/koppla.
Hur har det gått? Är problemet med starkt ljus löst eller används solglasögon?
Jag har samma problem med Noro Deco som bländar oss.
Kan inget om el så funderar på solfilm istället.