Byggahus.se
Har en Nibe 100P som gör varmvatten av frånluften och undrar om det funkar att sänka fläkten?
Det finns en del otäta dörrar och fönster som jag inte kan fixa nu men vill sänka kallraset.

Mikael_L
Ventilation har du för att förbättra luften (ta bort koldioxid och lukter bl.a.) och för att få ut fuktig luft från huset.

Så här under vintern tenderar luftfuktigheten att ändå bli väl så låg i uppvärmda bostadsutrymmen så att t.ex. halvera luftombytet lär knappast innebära någon fara i denna aspekt.

Det andra kan du själv i viss mån avgöra, drar du ner på ventilationen och inte märker av dålig luft, huvudvärk eller annat sånt så är troligen luften tillräckligt OK.

Jag tycker du kan prova att ventilera mindre och kolla av vad du upplever.

edit:
Energibesparingen blir kanske måttlig, eller ingen alls, då du ändå återvinner värmen från avluften. Men komfortmässigt kan det bli bra ifall du har problem med kallras från otätheter.

Ang ev energibesparing är det inget jag kan påverka...värmen ingår i avgiften för omr.
Måste nog kolla om det går att koppla om fläkten på ett enkelt sett :)

Fläktinställningen görs genom att flytta kabeln från fläkten till lämplig position på fläktransformatorn. Men man bör undvika att gå under lägsta rekommenderade luftflöde för respektive modellen. Kan vara lite skillnad på årsmodell men manualer finns att ladda ner från www.Nibe.se under Support.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
En sak att ha med i tankarna är behovet av undertryck i huset. Undertrycket finns för att minska risken att varm luft tränger förbi diffusionsskiktet.

På vintern är det lätt att lura sig själv eftersom självdrag fungerar som bäst (det är stor skillnad på temperaturen inne och ute) vilket gör att man får ett stort luftombyte men det betyder inte att man har undertryck.

Det krävs relativt mer frånluft på vintern än på sommaren för att få ett undertryck inne i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.