Byggahus.se

Sämre drag i kaminen efter ett par timmar.

1. S
    Medlem · 1 inlägg

Stj84

Medlem
    Jag har en gammal vattenmantlad kökspanna från Prestoverken i Motala. Produktionsåret är väl någonstans runt medeltiden antar jag. En panna som jag ämnar hålla liv i så länge den klarar för den är i väldigt bra skick och ett ypperligt komplement till när kylan slår till ordentligt och mina två luftvärmepumpar får jobba hårt.

I och med att den är vattenmantlad och har en cirkulationspump till husets alla element är den väldigt effektiv att värma upp huset med under bistra vinterdagar. Dock finns inget ackumulator system till den och den värmer således bara det vattnet som finns i systemet. Effektivt när man snabbt vill få upp värmen men också svalnar det ju fort. Det kan jag dock leva med eftersom detta är bara för lite stödvärme när vi känner oss frusna.

Dock så blir det dåligt drag i den efter 2-3 timmars eldande. Det är väldigt bra drag i början och jag eldar alltid med spjället helt öppet. Den sotas två gånger om året enligt rekommendation från sotaren och skorstenen är i bra skick. Två-våningshus så skorstenen är uppskattningsvis 5-6 meter lång. Jag har testat att ha en anslutande dörr på glänt för att se om det är tilluften som strular efter en stund men utan lyckat resultat. Är det någon här som har en idé vad man kan göra för att förbättra detta?

Påtalas ska det väl också göras att jag eldar med torr och fin ved. Den här vinterns ved har legat i luftig vedbod i 3 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.