Byggahus.se

Säljarförsäkring Anticimex - täcks faktisk skada?

1. P
    Medlem · 1 inlägg

peo05

Medlem
    Vi köpte i april 2004 en villa gm SvFastighetsförmedling. Besiktad av Anticimex och försäkrad gm SF Säljarförsäkring. Strax efter inflyttning börjar det lukta mögel i tvättstuga som ligger i sutterrängvåning dvs till hälften under marknivå. Lukten försvan senare under sommar/höst. Påtalas när problemen började yttra sig för Anticimex som skickar en ny bes.man. Han hävdar att det "nog beror på dålig ventilation"... (Ventilation är ju undantaget från försäkringen). han menade att vi behöver vara mer precisa och påvisa vad som är orsaken till lukten. Vi beställer en fukt/lukt utredning av annat företag, som tar upp hål i vägg och golv i två rum. De påvisar kraftigt förhöjda fukthalter och kraftig lukt. Detta beroende på bristande markisolering samt ev brister i dränering. Huset ska enligt säljaren vara omdränerat 1993 och markisolerat utvändigt. Dessutom upptäcker fukt/luktfirman att markisolering saknas utanför Platonmattan.
    Fukt/luktfirmen rekommenderar åtgärder bestående av uppgrävning utvändigt, kontroll av fuktisolering samt dränering och åtgärda brister. Invändigt riva ut isolering och regelverk samt utbyte av parkettgolv.

Vi har i mitten av mars skickade vi in rapporten från fukt/luktfirman till Anticimex och ännu inget svar.

Intressant att notera:
    1. felaktiga uppgifter från säljaren ang markisolering - jag som köpare ska väl inte behöva gräva upp rabatter ol innan köp. Detta måste vara "dolt fel" el motsvarande?
    Nedervåningen är dessutom tillägsisolerat invändigt med gullfiber, varför yttre markisolering är extra viktigt.
    2. Dels att lukten bara framträder under vissa årstider (dvs inte när köpet genomfördes)
    3. Hur mycket ska jag som köpare måsta "åtgärda" för att kuna påvisa vad som är fel. Måste jag först gräva upp allt ned till själva dräneringen innan man kan få besked av Anticimex?

Kostnaderna kommer att bli stora för såväl utvändig som invändiga åtgärder, ett antal hundra tusen (minst 200 TSEK?)

Hur ska jag gå vidare, och vad borde man kunna förvänta sig av Anticimex.

PS. I besiktiningsprotokollet finns ingenting om brister i fuktisolering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.