Byggahus.se

Säljarens ansvar för livsfarlig elanläggning?

1. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem
    Hej!

Huset har utsatts för ett antal hemmafixare genom åren, men igår togs priset (hittills....). I ett med gips och spånskivor inbyggt rörschakt från ett f.d. kök fanns ett inbyggt strömförande uttag samt oisolerade och strömförande kablar. Se bild.

Är det någon som råkat ut för liknande? Någon som har idéer på hur jag skall approchera säljaren?

Det var ju enkelt att åtgärda det dolda felet, men man blir lite skakis och fundersam på vad som döljer sig på andra ställen i huset.....

2. P
    Medlem · 131 inlägg

paso

Medlem

Re: Säljarens ansvar för livsfarlig elanläggning?

Tror tyvärr att du åker dit på undersökningsplikten :'( dvs det blir svårt att klämma åt säljaren, men provtryck lite för att om möjligt få reda på vad som är gjort av hempularn.

Får du inget vettigt ur säljarn så ta in en kompetent elektriker snarast innan det är för sent, vem vet hur jordningen är utförd!!!!

3. Wigert

Wigert

Medlem

Just undersökningsplikten tror jag att jag klarar mig från, detta var ju inbyggt i väggen och hade inte gått att upptäcka utan att riva. Skall testa vad som går att få till....

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 086 inlägg

hempularen

Moderator

Hej,
    Jag har sett mycket värre, som dessutom gick till domstol som dolt fel, tillsammans med ett antal andra fel, bidde ingenting. Även försök att anmäla säljaren för allmänfarlig vårdslöshet bidde ingenting. I det fallet fanns det ett elutag i våtrum utan jordfelsbrytare, och med skyddsjorden indragen men ej kopplad i "andra änden", dessutom gick kabeln vidare till ett uttag på yttervägg (utomhus alltså), där man typiskt kopplade in julgransbelsysning etc. Dett alltså med "falsk skyddjord". Däremot fanns det några punkter där säljaren hade gjort falska utfästelser som gick igenom (och det var i och för sig de största punkterna).

I det här fallet, menar du att de 2 ledare man ser i den icke inbyggda dosan (rakt fram) och som ser oisolerade ut, såg ut så, eller är det ni som har monterat bort en kontakt eller liknande?

Den inbyggda dosan är ju i och för sig ett regelbrott, och ett elände om man skall byta trådarna, men knappast någon akut elfara.

5. Wigert

Wigert

Medlem

Det såg ut precis som på bilden när de täckande gips- och spånskivorna rivits bort. Tur att inte kofoten landade mellan de två strömförande ledningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.