Byggahus.se

Säljaren upplyste inte om att nytt avlopp krävs

1. H
    Medlem · 40 inlägg

helixa

Medlem
    Skrev på kontrakt 25/8. Flyttade in i huset 2/10.
    Igår fick vi ett brev fr säljaren som var i deras namn att avloppet måste göras om.
    De har varit en kontrollant här den 6/9. Beslut kom till säljarna 30/9 och överklagan skulle ske inom 3v.

Hur går man tillväga nu?
    De har ju uppenbarligen hållt informationen ifrån oss. Hade dragit tillbaks köpet om jag vetat om detta. De har inte yppat ett ord om ngt.
    Vi har servitut på infiltrationen som enligt dem var bra.

Ska helt klart ringa mäklaren på måndag men man blir jävligt förbannad.
    Enligt kontrakt är säljare skyldiga för fel som uppkommer tom inflyttningsdag.

Vad kan jag göra?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 369 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Vad står det exakt i brevet från kommunens tillsyn till de gamla ägarna?

Hur ser det ut med avloppstillstånd för befintlig anläggning?

3. H
    Moderator · Stockholm · 44 295 inlägg

hempularen

Moderator
    Njaaa...
    Felet fanns ju innan du skrev kontrakt. Och lite beroende på vad som sagts om avloppet i prospekt osv. så ligger det på din undersökningsplikt att ta reda på ev. problem med avloppet. Om avloppet hade varit utdömt innan du skrev kontrakt, då hade det kunnat vara klandervärt att det inte framgick i prospektet eller på annat sätt.

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 295 inlägg

hempularen

Moderator
    Fast jag håller med om att säljarna borde informerat dig snarast om problemet. Men det gör ju ingen skillnad.

5. H
    Medlem · 40 inlägg

helixa

Medlem
    Det står "förbud mot fortsatt utsläpp av WC-vatten fr befintlig avloppsanläggningar"
    Längre ner står det att "du har blivit informerad om underlaget till beslut om utsläppsförbud. Inga synpunkter har inkommit.

Därmed visste de om detta på inspektionsdagen och borde ha informerat oss.

Det står oxå att om fastigheten säljs innan det är åtgärdat är det viktigt att de nya fastighetsägarna informeras.

Hade jag fått veta då, i början av sept hade jag yrkat på prisavdrag el att köpet skulle gå tillbaks.
    Men det förstod väl de och höll tyst

6. H
    Medlem · 40 inlägg

helixa

Medlem
    Nej, vid kontraktsskrivning fanns inte felet. De gjorde besök ca 10dagar efter. Men nästan en månad före vi skrev köpebrev

7. H
    Medlem · 40 inlägg

helixa

Medlem
    Det gör ju avsevärd skillnad. Hade inte betalt fullt pris om jag vetat.

8. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Förstår att du är förbannad och säljarna har betett sig svinigt.

Men felet är inte att en tillsyn har skett och att ett myndighetsbeslut har tagits. Tillsynen synliggjorde bara ett fel som redan fanns på avloppsanläggningen.

9. H
    Medlem · 40 inlägg

helixa

Medlem
    Jag fick ju inte ens tid att överklaga beslutet då de först nu fått tummen ut att skicka brevet m beslutet. 4v senare liksom.
    Så att fel som uppkommer fram till inflyttning ansvarar säljare för, betyder nada?
    Sjuka regler isf. Fast det har man ju läst många fall om.

10. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Varför har kommunen dömt ut anläggningen? Har den nåt sin tekniska livslängd? Har man ändrat reglerna eller eller planen för området så att den typen av avlopp inte längre är tillåten?

11. H
    Medlem · 40 inlägg

helixa

Medlem
    Vet faktiskt inte... måste ringa kommunen oxå och fråga.
    De bedömer bara att den inte renar, typ. De vet inte ens egentligen efter vad jag läste, utan det är bara en bedömning.
    Ska va en 3-kamarsbrunn med infiltration. Förvisso byggd -78 men det finns ju äldre avlopp än så...

12. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Du får skilja på att avloppsanläggningen inte fungerar (= renar avloppsvatten enligt miljöbalkens krav) och att föregående ägare har fått ett förbud utfärdat mot sig att släppa ut avloppsvatten.

Jag förstår det som att förbudet att släppa ut avloppsvatten inte gäller anläggningen utan riktas mot ägaren. När kommunen nu får veta att fastigheten bytt ägare så kommer de så småningom att ta ett nytt beslut som riktas mot dig. Det beslutet kan du överklaga.

13. S
    Byggnadsvårdare · Västerbotten · 1 905 inlägg

scim

Byggnadsvårdare
    Ett avlopp med snart 40 år på nacken har definitivt passerat sin tekniska livslängd.

• Laddar…
  14. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Är den byggd -78 så är den tekniska livslängden passerad och du borde ha räknat in ett byte i köpekalkylen.

Sen är det fult av säljaren att hålla inne information om hur akut problemet är, så jag skulle definitivt tagit ett snack med dom.

15. H
    Medlem · 40 inlägg

helixa

Medlem
    Kan det va så? Ändrar säkert inget men man vill ju iaf få en chans att säga/tycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.