Byggahus.se

Säljaren stack med lagfarten

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Jonas

Vad betyder "hunnit betala ut lagfarten"? Betalar men inte den avgiften när lagfarten skickas in (alltså när själaren skrivit under)?
    //Jonas

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Jag har omformulerat texten för att undvika missförstånd.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Pelpet

Intressant situation juridiskt. I och med att kontraktet är påskrivet så har ju köparna köpt huset. Kan man begära handräckning av kronofogden för att ta hand om säljarnas prylar så att de kan flytta in? Och vad gör man med pengarna för huset? Kan de fonderas någonstans.
    Eller ska affären rivas upp?

5. E
    Anonym
    Skrivet av: andersmc

Hur kan de "ta med sig lagfarten utomlands". Det var väl ett bra tag sedan en lagfart var en fysisk handling. Nuförtiden är den en post i en databas.

• Laddar…
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Tobias

@Andersmc: Köpte preciis hus nu i höstas och då var lagfarten en fysisk handling som banken skickade till lantmäteriet och tillbaks till banken och till sist till oss som köpare.

7. E
    Medlem Nivå 1
    Lite sent på det hela; stötte på denna tråd random. Lagfart är inget fysiskt utan en notering hos Lantmäteriet om vem som är ägare av en fastighet.

Intresserad över hur det gått i ärendet - någon som vet?

8. M
    Husägare · Nivå 12
    Lagfart är en elektronisk ägarnotering man får när man skickat in köpebrevet (fysiskt eller scannat) till Lantmäteriet.

9. raveper
    Hobbysnickare · Nivå 12
    När jag var på banken och gjorde upp husköpet sa bankdamen. "Det var ju kul, det blev lite pengar över"

Jag svarade va?? Det kan inte vara möjligt, ska inte bli en krona över.
    Hon tittade förvånat på mig och började rota i sina papper.Lagfarten saknades.
    Som tur var ordnade det sig.