Byggahus.se

Säljaren hävt köpet - Skadeståndsfråga

1. B
    Medlem · Stockholm · 207 inlägg

bompa

Medlem
    Om man skall räkna ut skadeståndskrav och man har betalat 2m SEK i handpenning för bostadsrätt som legat hos säljaren i fem månader.
    Av rätt annorlunda skäl valde säljaren av häva köpet.

Förutom att kräva på alla omkostnader och hotell tills man hittar annan lägenhet och liknande hur mycket skall man räkna som ränta på handpenningen?
    Någon som har några rättsfall?

Man hade ju säkert kunnat låna till handpenningen på 3 procents ränta eller skall man se det som 10 procents ränta då man kunnat investera i börsen?

Hur skall man se det?

Tack på förhand

2. GoC
    Medlem · 2 516 inlägg

GoC

Medlem
    Skulle du investerat på börsen så kan du väl lika gärna räkna med negativ ränta. Börsen ökar ju sällan med 10% på ett år.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Stockholm · 207 inlägg

bompa

Medlem
    Helt sant. Synnerhet inte när jag investerar.
    Men undrar vad man kan kräva på för ränta och kräva på i övrigt

4. GoC
    Medlem · 2 516 inlägg

GoC

Medlem
    Kräva? Var glad att du får tillbaka hela handpenningen och inte loosat på börsen :)
    Kan ju ha varit en god investering.

5. Hemmakatten
    Medlem · 11 628 inlägg
    10% på börsen! Tala om var så skall jag genast investera där.

Dina omkostnadskrav måste givetvis vara rimliga och riktiga. I värsta fall blir det ett tvistemål i rätten.

Det du har rätt att ta upp är om den lägenhet/fastighet du köper istället är dyrare än för fem månader sen. Den mellanskillnaden har man rätt att kräva.

Står en massa skrivet om detta men jag har inte läst om nån köpare som faktiskt har fått igenom sina krav. Det är nog en uppförsbacke. Oftast blir det väl en förlikning.

6. Marojo
    Renoveringsnovis · Småland · 158 inlägg

Marojo

Renoveringsnovis
    Jag tror inte du behöver acceptera hävningen om ni inte avtalat något särskilt som ger säljaren möjlighet att häva. Du kan kräva fullgörelse som det så fint heter.

7. Marojo
    Renoveringsnovis · Småland · 158 inlägg

Marojo

Renoveringsnovis
    Än mer sällan på 5 månader som det handlade om här.

8. Bart
    Medlem · Uppland · 1 201 inlägg

Bart

Medlem
    Nu är det väl lite off topic, men 10% på börsen snittar de flesta indexfonderna per år. Inget märkligt. Min ligger på 16,5% hittills i år. Börsindex snittar väl runt 12%. Många mörka år ersätts av ljusa år. Så ...

För TS handlar det dock om att få igen pengarna och eventuella merkostnader. Eventuellt ekonomiskt bortfall pga missade investeringsintäkter är bara att glömma.

• Laddar…
  9. Marcus_L
    Allvetare · Stockholms län · 306 inlägg

Marcus_L

Allvetare
  10. S
    Medlem · 313 inlägg

SvanteC

Medlem
    Beroende på vad som står i avtalet så påverkar det ju såklart.

Men i övrigt ska avtal hållas, om han inte väljer att hålla det så ska alla dina ökade omkostnader i samband med detta betalas av honom. Med andra ord hotell och dylikt.

Andra ersättningar så som att "börsen har gått upp!" är fullständigt orimligt.

11. K
    Medlem · Malmö · 1 547 inlägg

kindvall

Medlem
    Nu vet vi ju inte vad anledningen är, men en aspekt är ju att bedöma om säljaren kan betala ut ett skadestånd. Innan man drar på sig omkostnader för hotell mm.
    Om BR-priserna stigit för likvärdigt objekt bör mellanskillnaden tas med i skadeståndet.

• Laddar…
  12. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 071 inlägg

Isakare

Medlem
    Är det ingen mäklare inblandad ?? De borde ha en viss koll på den saken.

OT. Mina fonder har ökat med 100% sedan Brexitomröstningen (När den nu var ??)

13. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 128 inlägg

harry73

Allvetare
    Räknar man ränta på handpenningen, borde man egentligen också dra av räntan över hela beloppet du annars hade betalat vid tillträde och som du nu kan sätta på börsen under tiden säljaren betalar ditt boende.

14. D
    Besserwisser · E · 14 436 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det vanliga är ju att man säljer igen. Den som hoppar av får stå för alla tillkommande omkostnader och skillnaden i pris om det skulle bli lägre. Normalt sett är det bättre att köparen fullföljer köpet och direkt säljer bostaden.

15. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 128 inlägg

harry73

Allvetare
    Men nu är det säljaren som hoppade av

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.