52 318 läst · 119 svar
52k läst
119 svar
Säljaren gömt viktig information
Varför inte?A Adel Bader skrev:
När man köper något så dyrt som ett hus. Jag förstår mig inte på folk som inte kollar upp jättemycket innan de betalar flera miljoner kronor för en begagnad sak.
De flesta verkar göra en ordentligare undersökning innan de köper en ny mobiltelefon än när de köper ett hus.
Innan vi köpte tomten vår så kollade vi på andra tomter och hus, på helt andra ställen.
Jag kollade upp alltifrån kommunens översiktsplaner ner till så små detaljer som jag kunde finna.
Jag har t.o.m koll på hur vattentillgången och kommunens avloppslösningar och planer är för de områden där vi kikat på tomter och hus.
För om t.ex VA-nätet måste byggas om kraftigt så blir det en stor avgiftshöjning sen, vilket kan vara bra att räkna med som fastighetsköpare.
Vägomdragningen som vi hade i närområdet,.. ett tag var jag orolig för att den nya vägen skulle komma i synhåll och framförallt inom hörhåll från vårt hus, de hade planer på tre olika alternativ, varav ett hade drabbat oss svårt. Detta gick dock inte alls att förutse då vi köpte tomten, för då hade inte vägverket ens börjat planera för detta. Det fanns i någon långsiktig plan, som redan hade legat i 10-talet år på vänt innan de plötsligt tyckte detta var tillräckligt viktigt för att starta planering och bygge.
Bor man i ett tätbebyggt område så måste man räkna med att vägar, vatten, avlopp, el etc underhålls och byggs om ibland.A Adel Bader skrev:Vi ser detta bara som en nackdel för att vi köpte hus för att ha lungt och ro och inte för att barns hälsa försämras.Jag och säker många blir tveksam eller inte går vidare med köpaffär om man hade fått veta om sådana planer.Det är skillnad mellan att bo i bostad och acceptera kommuns plan än att man vill flytta in i området där man förväntar sig påfrestande mjlö.
Annars kommer ju folk klaga på att allt förfaller istället...
Kan du visa upp de delar av mailet? För mig låter det intressant. Jag vill gärna lära mig mer om hur advokaten resonerar, då vederbörande kommit fram till att du har rätt till ekonomisk ersättning av säljarna.A Adel Bader skrev:Jag uppskattar verkligen alla synpunkter .Jag blir inte glad om jag får ny vatten avlopp om detta kostar min familj och barnen en del
Jag har varit ute i detta inlägg efter juridisk lösning men det är inte lätt.
Jag har fått mailsvar nu från adovakt att jag har rätt till ekonomisk ersättning. Återkommer till er när jag vet lite mer.
Akta dig!
Risken finns att det är juristen som kommer att få ekonomisk ersättning -av dig!
Och ja. Jag kan tänka mig värre saker än det ni "råkat ut för". Till ex. Vara barnsexslav i Calcutta, instängd i Aleppo under bombardemang och utan mat, bli sakta nedsänkt i kokande olja, uppäten av termiter, tvingad att äta på Mc.Donalds...
Men vad är det, jämfört med att gå sexhundra meter, om än konkandes på en unge med två kassar.
Staffan
Risken finns att det är juristen som kommer att få ekonomisk ersättning -av dig!
Och ja. Jag kan tänka mig värre saker än det ni "råkat ut för". Till ex. Vara barnsexslav i Calcutta, instängd i Aleppo under bombardemang och utan mat, bli sakta nedsänkt i kokande olja, uppäten av termiter, tvingad att äta på Mc.Donalds...
Men vad är det, jämfört med att gå sexhundra meter, om än konkandes på en unge med två kassar.
Staffan
L Latitud79 skrev:
Jag tror nog att advokaten menar att TS har rätt till kompensation av kommunen (eller vem det nu är som bygger) för olägenheter under själva bygget.
Nej Adel Bader, lämna inte ut din och juristens kommunikation i det här läget.L Latitud79 skrev:
Är du på väg in i en rättslig process ska du inte skriva alltför mycket publikt, det kan försvåra för dig/er sedan.
Dela dock gärna med dig av allt du vill när detta väl har blivit klart, genom överenskommelse eller domstolsprocess. Då kan inget längre skada ditt case.
För gärna en viss dialog med din jurist om vad du bör prata om och vad du bör hålla tyst om.
Du har rätt Mikael! Jag vet inte hur detta kommer att gå.återkommer.Mikael_L skrev:
Nej Adel Bader, lämna inte ut din och juristens kommunikation i det här läget.
Är du på väg in i en rättslig process ska du inte skriva alltför mycket publikt, det kan försvåra för dig/er sedan.
Dela dock gärna med dig av allt du vill när detta väl har blivit klart, genom överenskommelse eller domstolsprocess. Då kan inget längre skada ditt case.
För gärna en viss dialog med din jurist om vad du bör prata om och vad du bör hålla tyst om.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om juristen hävdar att du bör kunna få ersättning från säljaren, så ta in en "second opinion" från en annan jurist, helst riktig advokat. Det finns juristfirmor som systematiskt drar in uppdrag av den här typen genom att ge falska förhoppningar. Bara juristen tjänar på det.
Däremot så kan det vara så att kommunen eller entreprenören kan bli skyldig dig pengar om de stängt av din infart.
Däremot så kan det vara så att kommunen eller entreprenören kan bli skyldig dig pengar om de stängt av din infart.
Kan bli svårt att bevisa vilken ekonomisk skada ni lidit pga säljarens eventuella bristande information. Känns inte som om skadan på själva byggnaden eller en värdeminskning föreligger mer än det eländiga ni får stå ut med dessa månader. Spara pengarna och kasta inte ut dom på advokaten är mitt råd.
Men jag tvivlar att det stod att fastigheten skulle drabbas så här under renoveringen av avloppsnätet.A ASJLS skrev:Jag tar emot alla synpunkter men några av er som har skrivit kan inte verkligen förstå problemet och det är inte lätt för mig på några rader att ge alla här en bild om verkligheten.Det handlar inte om "lätt störningar,underhållning,hyresrätt,eller tålmod" utan enormt stort arbete med 30 m hål i vägen framför vårt hus.Finns det någon som kan tänka sig bära ett årigt barn med två kassor och gå 600 meter via en liten farlig grusväg? Barn som hosta hela dagen? Barn på sommar kan inte cykla? etc..
Jag läggar allt detta på sida och ställar annan fråga:
Säljaren " ägde" information om hela byggprojektet och när vi köpte huset borde dessa information ha ingått i köpet eller hur?
"Min känsla" att säljaren gömde dessa information medvetet för att ingen skulle köpa ett hus där man inte kan använda bl a trädgården eller huset på vanligt sätt under flera månader.
Eller?
Har du läst informationen som säljaren"ägde"? Det kanske vara informativt nonsens om en renovering som skulle ta "några dagar"...?
Sen... det låter ju inte rätt och riktigt att det ser ut så där en hel sommar?
DÄR har du nog boven i dramat, kommunen, eller bolaget som utför arbetet.....mer troligt att du får ut ersättning den vägen än via säljaren...
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
När vi köpte vårt hus mysigt inramat av skog så så mäklaren efter kontraktskrivningen "nämde jag att det är planerat totalaverkning runt huset?"
Jag tror att möjligheten att driva mot säljaren är begränsad, just för att det är svårt att driva det som dolt fel.
Utgången är oviss och kostsam.
Om, endast om säljaren på en direkt fråga svarat nekande , och ni har skriftligt på detta kan man säga att ni har ett case som är starkt nog.. problemet är att ni har problem NU och har haft, men ev ersättning kan ni inte få förrän om flera år.
Däremot skall inte bygget innebära hälsopepblem för er och tillgängligheten skall inte begränsas, både för er säkerhet och praktiskt. Ev skador som nersmutsade bilar mm skall såklart ersättas. Man skall inte behöva samsas som fotgängare med byggtrafik tex.
Är det så dammigt att era barns hälsa påverkas är det, om det går att visa är relaterat till bygget omedelbart STOPP på bygget, alt. evakueringsbostad med omedelbar verkan.
Buller och tung trafik under normal byggarbetstid får ni dock räkna med.
Här måste ni agera. Kontakta kommunens miljöförvaltning. Gå till läkare och undersök era barn, läkarutlåtande är viktigt.
Det sagt, försök se objektivt på er situation. Jag förstår att ni är mycket besvikna, men det är inte samma sak som att få rätt.
Agera istället på olägenheten som bygget innebär.
Utgången är oviss och kostsam.
Om, endast om säljaren på en direkt fråga svarat nekande , och ni har skriftligt på detta kan man säga att ni har ett case som är starkt nog.. problemet är att ni har problem NU och har haft, men ev ersättning kan ni inte få förrän om flera år.
Däremot skall inte bygget innebära hälsopepblem för er och tillgängligheten skall inte begränsas, både för er säkerhet och praktiskt. Ev skador som nersmutsade bilar mm skall såklart ersättas. Man skall inte behöva samsas som fotgängare med byggtrafik tex.
Är det så dammigt att era barns hälsa påverkas är det, om det går att visa är relaterat till bygget omedelbart STOPP på bygget, alt. evakueringsbostad med omedelbar verkan.
Buller och tung trafik under normal byggarbetstid får ni dock räkna med.
Här måste ni agera. Kontakta kommunens miljöförvaltning. Gå till läkare och undersök era barn, läkarutlåtande är viktigt.
Det sagt, försök se objektivt på er situation. Jag förstår att ni är mycket besvikna, men det är inte samma sak som att få rätt.
Agera istället på olägenheten som bygget innebär.
Skog växer upp igen. Man köper aldrig ett hus för att det har vacker skog omkring sig. Stor , fin skog närmar sig avverkning.Andreas_kalmar skrev:
Den kan bli sjuk, jag har bekanta i Småland som genom Gudrun fick milsvida utsikt...
Skog är temporär om det är nyttoskog, dvs ej skyddad. Om det inte är din skog, då gör du näata som du vill med den. En annan bekant köpte skogen så hen har ca 100 m omkring sig för att skydda mot insyn. Två sidor är nu avverkade och hen är glad för sin buffert. Hen är nervös när det stormar men ser det som en möjlighet att ta bort sin granåker och låta det bli lite mera livat, förlåt lövat om en storm tar ner de sista hundra meterna.